onsdag 6 oktober 2021

Charlotta Jensfelt - Rita från Rimlunda

Rita är inte speciellt bra på någonting. Inte på matte eller på idrott eller på att skaffa kompisar. När fröken Marina ber klasskompisarna skriva något snällt om varandra får Rita bara ord som fint pennskrin, annorlunda namn och söt lillebror. Vad har hennes lillebror med saken att göra? Ett annorlunda namn, är det bra eller dåligt? Dessutom ser DUM-gruppen (Dennis, Uno och Minna) till att hon aldrig får vara ifred.

Men Rita har en plats där hon känner sig speciell hemma hos mormor. Tillsammans läser de böcker och verser och utmanar varandra att rimma om det som känns jobbigt. Därför blir Rita oerhört spänd när fröken berättar om rimtävlingen som skolan ska ha. Priset är en gigantisk pokal!

Rita älskar ju att rimma, men hon har aldrig vunnit någon tävling tidigare. Ändå bestämmer hon sig för att göra sitt absolut bästa: kommer hon äntligen få vara något mer än bara Rita? Hur känns det att gå från att vara en i mängden till att plötsligt sticka ut, och dessutom sticka i folks ögon? Hämtat från Visto förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg boken i deras nyhetsbrev som jag får via mejl.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är fint och speglar innehållet. Illustrationerna gjorda av Sandra Danielsson

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med trevliga rim.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte väldigt mycket om boken och det var ganska mycket på pricken hur barn är.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Rita och hennes klasskompisar som hon kallade DUM-gruppen för de var inte snälla mot henne.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tyckte beskrivningar var jättebra och jag kan tänka mig att det är precis så ett barn kan känna. Det där att alla ska vara så bra på allting är också väldigt jobbigt för barn.

Vad var annorlunda med denna boken?

Den beskrev väldigt bra hur en mobbad flicka kan känna sig.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna och jag hoppas det kommer fler i denna serie.

Sammanfattning.


Jag tycker detta var en superbra bok, den beskriver hur en flicka kan känna sig när hon blir mobbad. Sedan det där att alla ska vara så bra på allting och man ska hävda sig hela tiden, blir tokig på det. Denna lilla flicka var bra på att rimma vilket hon senare får visa. Jag ska be min kollega läsa den också sedan kanske vi ska läsa den för våra fritidhemsbarn och diskutera kring boken. Den innehåller jättebra frågor på slutet. Jag väntar med spänning på nästa bok i serien. Läs den för era barn.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5

Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie ARG-serien
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 76
Utgivningsdatum 2021-09-14
Förlag Visto Förlag
Illustratör/Fotograf Sandra Danielsson
Dimensioner 214 x 145 x 9 mm
Vikt 194 g
SAB Hcf
ISBN 9789178854936
Min bok var ett recensionsexemplar från Visto förlag 💚💙💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar