torsdag 24 januari 2019

Helgfrågan v. 4

Vi som läser mycket böcker är ofta ganska bra på att stava rätt, mina fel kommer mest av att jag skriver så himla fort att fingrar slinter ibland🤞 . Fast det finns ett ord jag har himla problem med att stava till, nämligen detektiv, var det rätt nu?
Märkligt jag som läser så många deckare, eller hur?

Har du svårt för att stava till något ord?

Bonusfråga: Förra veckan pratade vi om tv-serier, så denna veckan blir det filmer.

Vilken film som har premiär 2019 vill du se?
Det är faktiskt en del böcker som blir film 2019.
Här är en lista för varje månad >>>klicka här<<<<<<<<
Mitt val blir Lejonkungen.
17 juli har den premiär.


17 kommentarer :

  1. Hade nog kunnat komma upp med fler ord som brukar "hänga sig" men valde det vanligaste! I talspråk är det gruvligt många som har problem med "institution".

    SvaraRadera
  2. om jag stöter på nya svåra ord, försöker jag kolla, intressant fråga.

    SvaraRadera
  3. Jag vill också se Lejonkungen. Är det inte litet märkligt att lägga premiären i juli? Undrar hur de tänker där. Ordet "detektiv" hade min farmor också svårt att åtminstone uttala rätt, hon sade "dektiv", och hon som var deckarfantast ut i fingerspetsarna. Jag tog upp en annan stavning i mitt inlägg, men jag kommer på nu att jag nyligen kollade upp om det är rätt att skriva "mot" eller om det heter "emot". Båda går tydligen bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men folk har semester då men blir det så varmt som förra året vill man inte sitta i en biosal.🎞

      Radera
  4. Lejonkungen kan nog vara mysig att se, håller med Annette lite lustigt att premiären är i juli....

    SvaraRadera
  5. Många har svårt att stava till "förrän". De skriver "förens" och uttalar det "förnsch".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har inte jag svårt för i alla fall.

      Radera
  6. Kul Helgfrågor :) Tack för ännu en vecka!

    SvaraRadera
  7. Det finns många ord som stavas fel varje dag. Intervju är ju ett svårt ord. Speciellt för vissa journalister har jag märkt :).

    SvaraRadera
  8. Lejonkungen verkar ju mysig! :)

    SvaraRadera
  9. jag får tänka till två gånger om det ska vara ett eller två s innan jag skriver "desto" :-) Anno dazumal som jag inte skriver ofta är inte heller självklart - ska det vara med eller utan t före z...

    SvaraRadera