fredag 17 juli 2020

Åsa Hellberg - Kvinnorna på Flanagans

Del två i den hyllade serien om lyxhotellet Flanagans. Vännerna Elinor och Emma har offrat allt för att Flanagans ska förbli framgångsrikt. Men priset har varit högt. De hemligheter som länge varit väl förborgade under lager av skuld och skam hotar nu att avslöjas. Hur stark är deras vänskap? Och kommer hotellet att överleva om sanningen om ägarna avslöjas?

Frankie är Emmas 22-åriga dotter, en karismatisk ung kvinna som hatar sin mamma. Emma kämpar för att komma henne nära, men såren är kanske för djupa. Billie älskar sin mamma Elinor, ändå får kraven på perfektion henne att flytta till Uppsala.

Samtidigt som 1980-talet når sin kulmen tar intrigerna på Londons mesta lyxhotell ny fart. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag lyssnade på första boken så varför inte denna också.  Vad man ska kalla denna genre är väl feelgood tror jag.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Men visst är omslaget ljuvligt, det skriker glitter och glamour.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk, lättläst och fängslande. Uppläsning av bästa Gunilla Leining.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Jag blev lite förvirrad av barnens namn i början en hette Frankie och den andra Billie. Det är pojknamn för mig, men efter ett tag vande jag mig.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade denna mycket bättre än första, tyckte den var skarpare i sin handling.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något, lyssnade non stop på boken.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


De båda kvinnorna som numera äger hotellet alltså vännerna Elinor och Emma, deras döttrar Frankie och Billie samt deras män, som jag i skrivande stund inte kommer på namnet på. 🤯. Elinor är nog min favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jo, jag fick bilder framför mig när jag läste, så beskrivningarna var toppen. Personerna var väl porträtterade. 

Vad var annorlunda med denna boken?


Mycket glamour.

Vad kunde gjort boken bättre?


Nej, jag kan inte komma på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut.

Sammanfattning.


Boken handlar om de två ägarinnorna till Flanagans, två starka kvinnor och deras liv. Båda har två döttrar där kanske inte relationen är på topp, inte heller deras kärleksliv är vad de kanske önskar. Så finns det en hel del hemligheter som med tiden kommer upp till ytan. De måste samtidigt hålla hotellet konkurrenskraftigt och börjar satsa på lite nytt.  En välskriven roman av Åsa Hellberg där det mesta finns, kärlek, mystik, svartsjuka och en massa glamour. Jag ser framemot nästa bok i serien som bör handla om Frankie och Billie som tar över hotellet, eller? 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (173.5 MB)
Språk Svenska
Serie Flanagans (del 2)
Inläsare Gunilla Leining
Utgivningsdatum 2020-07-01
Förlag Bokförlaget Forum
ISBN 9789137156347
Min bok lyssnade jag på genom Storytel
Köp boken på Bokus, Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar