onsdag 7 december 2022

Maria af Sandeberg - Berättelsen från våning 4,5

När 11-åriga Alva får glasögon vänds hennes liv upp och ner. Men inte på det sättet som hon först tror.

Vad är det som händer egentligen? Ett mystiskt sken blir början på ett äventyr som Alva aldrig kunde förutspå skulle hända. Åtminstone inte för en tjej som hon.

En flytt med familjen till ett nytt land, en resa till ett annat. Och pusselbitar som sakta börjar falla på plats.

Vad är det för mystiskt rum nere i källaren? Vem är vetenskapsmannen som fängslats för ond magi? Är det bara Alva som märker att världen förändras eller är det hon själv som gör det? Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag och tyckte den hade ett enormt snyggt omslag och dessutom lät innehållet intressant.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är underbart och textstorleken helt okej.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Språket var lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Ja, det var tyvärr en hel del, jag fick inte ihop allt riktigt.

Vad gillade du med boken?


Den var ingen hit för mig tyvärr.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Det var alldeles för mycket beskrivningar om hur saker såg ut o.s.v., det gjorde att boken tappade fart. Så handlade den om så många olika saker, det kändes som författaren ville mycket, men det blev lite väl mycket.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Alva var huvudfiguren och jag fick ingen riktig uppfattning om henne alls.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningar fanns det gott om i denna bok och visst är det underbart med beskrivningar men här blev det för mycket.

Vad var annorlunda med denna boken?


Ingen aning

Vad kunde gjort boken bättre?


Mindre beskrivningar och minst 50 sidor kortare.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Man ska aldrig säga aldrig.

Sammanfattning.


Denna bok var inget för mig i alla fall, jag kämpade mig igenom den. Den var alldeles för mycket beskrivningar så jag nästan glömt vad boken handlade om. Det blev aldrig spännande tyvärr. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 2
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 9-12 år
Antal sidor 150
Utgivningsdatum 2022-03-08
Förlag Idus Förlag
Dimensioner 210 x 145 x 13 mm
Vikt 274 g
SAB Hcg
ISBN 9789176343876
Min bok är ett recensionsexemplar från Idus förlag 💛💚💛

1 kommentar :

  1. Synd att det inte var någon hit! Den hade verkligen ett vackert omslag.

    SvaraRadera