tisdag 12 januari 2021

Marianne Cedervall - Dö för vårt syndiga släkte

 
Lite motvilligt har prästen Samuel Williams tagit ett vikariat i sömniga Klockarvik i Dalarna. Lugn och ro blir det dock inte tal om på nya jobbet, för när Samuel anländer möts han av en makaber syn: På kyrkogården har någon lutat ett lik mot två järnkors.

Den döde mannen visar sig vara Finn Mats Hansson, hotellchef och även kyrkorådsmedlem, och istället för den mjukstart med körövningar och kyrkkaffe som Samuel sett framför sig slungas han rakt in i församlingens både nya och gamla konflikter. Somliga bubblande under ytan, andra nu för helt öppen ridå – i och med mordet på Hansson.

Under polisutredningen som följer blir det Samuels uppgift att samarbeta med kriminalpolis Maja-Sofia Rantatalo, även hon inflyttad till Klockarvik, samtidigt som han måste försöka hålla igång åtminstone delar av ordinarie julverksamhet i kyrkan. Och ju närmare utredningen kommer en lösning, desto närmare kommer även prästen och kriminalpolisen varandra… Hämtat från Lind & Co

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har gillat tidigare böcker av Marianne, hennes serie om Mirjam och Hervor den måste man lyssna på för att få dialekterna. Samt deckarna om Anki Karlsson där jag tror jag har någon kvar att läsa.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är riktigt snyggt och textstorleken bra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det finns inget att klaga på.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej det var inget.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade boken men det var verkligen inte den bästa Marianne skrivit, nu är det den första i en ny serie så jag hoppas det blir bättre.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Här får vi följa en präst som flyttar till orten fast hans fästmö bor en bit ifrån. Polisen Maja-Sofia Rantatalo är också nyinflyttad och ska leda utredning av mordet på Finn Mats Hansson. Jag kan inte påstå jag får någon speciellt favorit, det kanske blir lättare att säga i nästa bok.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var riktigt bra, både vad gäller personer och miljö.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det kan jag inte komma på.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag saknade spänningen i denna boken, första halvan gick väldigt mycket på tomgång efter att mordet ägt rum.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag tycker författaren skriver bra.

Sammanfattning.


Det är en välskriven deckare som handlar lite otippat om en präst som tillsammans med kriminalpolisen försöker lösa ett mord. Första halvan är lite småseg men tack och lov får den lite mera fart och slutet är riktigt spännande. Det är första boken i en ny serie och självklart vill man läsa del 2, för det finns en hel del frågetecken.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 399
Utgivningsdatum 2020-10-27
Förlag Lind & Co
Medarbetare Henriksson, Anna (form)
Dimensioner 217 x 145 x 28 mm
Vikt 564 g
SAB Hc
ISBN 9789179032975
Tack till Lind & Co för rec.ex 💙💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar