Visar inlägg med etikett Sofie Sarenbrant. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sofie Sarenbrant. Visa alla inlägg

söndag 8 oktober 2023

Sofie Sarenbrant - Ett hjärta av guld

Ridskoleponnyn Månen är Miras bästa vän. Han förstår henne mer än någon annan, trots att han har fyra ben och äter hö. Mira drömmer om att få tävla på honom. Det är nu eller aldrig, för snart har hon blivit för stor för Månen.

För varje ridlektion blir Mira en säkrare ryttare. Men en dag är Månen väldigt glad och sprallig när de ska hoppa. Olyckan är framme och Mira bestämmer sig för att sluta rida. Kommer hon ändå hitta tillbaka till sin bästa vän?

Ett hjärta av guld är den andra delen i serien om Mira & Månen. Den handlar om drömmar och rädslor, vänskap och svek. Och kärleken till en ridskoleponny. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst del 1 i serien om Mira och Månen så klart man vill läsa fortsättningen

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag tycker det är ett väldigt fint omslag och storleken är så gullig.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Väldigt lättläst det är ju trots allt en barnbok.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det var inget.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker om serien och en hästtokig tjej i 9-12 år åldern hade älskat böckerna.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Mira och även Miras mamma, man känner så med dem som har det så tufft.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar både vad gäller miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, Sofies böcker vill man alltid läsa.

Sammanfattning.


Det är tufft för Mira och hennes mamma, speciellt ekonomiskt eftersom Miras mamma är sjukskriven, dessutom blir Miras cykel stulen så vart hon än ska ta sig får hon gå. Boken är välskriven och känns verkligen realistisk och man får se allt utifrån Miras ögon. Denna bok berörde en verkligen och borde läsas av fler så ta och gör det för det är en bra bok.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie Mira och Månen (del 2)
Läsålder 9-12 år
Antal sidor 195
Utgivningsdatum 2023-08-29
Förlag Bookmark Förlag
Dimensioner 22 x 168 x 118 mm
Vikt 285 g
SAB Hcg
ISBN 9789189750395
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 🐴🐴🐴

söndag 25 juni 2023

Sofie Sarenbrant - Parasiten

Brända kvarlevor av en kropp hittas en varm sommardag på Drottningholm. Vid offret finns en dödslista. Kriminalinspektör Emma Sköld är det sista namnet av fem.

Parallellt med utredningen rullas ett tjugo år gammalt fall upp, där en mamma åkte till akuten med sitt spädbarn och hamnade i häktet. Vad har det förflutna med mordet att göra? Det är upp till Emma med kolleger att stoppa förövaren innan fler råkar illa ut. Och slutligen även hon själv.

Parasiten är den elfte fristående delen i den populära serien om kriminalinspektör Emma Sköld. På sitt karakteristiska sätt skildrar Sarenbrant samhällsaktuella teman. Parasiten handlar om när livet slås i spillror över en natt. Om hämndbegär, såriga syskonrelationer och en familjetragedi som får katastrofala konsekvenser Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare i serien och klart jag vill läsa denna den elfte boken.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra textstorlek och fint omslag även om det kanske inte säger så mycket om innehållet.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst 

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker nog det här var den absolut bästa i serien.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det gick verkligen inte att hoppa över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det handlar om Rebecka Malm och hennes två barn och hennes syster Agnes samt Rebeckas man Frank. Rebecka blir helt klart favoriten för henne känner man mest för. Sen såklart Emma Sköld och hennes poliskollegor.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De var verkligen toppen speciellt vad gäller personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut.

Sammanfattning.


Dåtidshistorien handlar om Rebecka som besöker sjukhuset med sin skadade flicka Elvira, hon har även med sig sig sitt andra barn Linus. Det som händer på sjukhuset sen är hjärtskärande. Nutidshistorien inleds med att en bränd kropp hittas och med den en lista där Emmas namn finns med. Därefter får man följa polisarbetet och så inflikas dåtidshistorien. Jag tycker dåtidshistorien är väldigt bra och man känner verkligen med Rebecka. Boken var absolut den bästa i hela serien och andlöst spännande.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5

Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Emma Sköld (del 11)
Antal sidor 402
Utgivningsdatum 2023-05-23
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Sporrong, Sanna (form) / Morris, JK (form)
Dimensioner 220 x 140 x 30 mm
Vikt 601 g
SAB Hc
ISBN 9789189585874
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 💜💙💜

fredag 16 december 2022

Sofie Sarenbrant - Själsfränden

Stockholms stad breder ut sig som en kuliss med sina sprakande höstfärger. En slående utsikt, tills kriminalinspektör Emma Sköld stannar med blicken på en kvinna som balanserar på fel sida om räcket på Västerbron.

Hur ska Emma hindra henne från att hoppa och falla fritt tjugosex meter, rakt ner mot en säker död? Och inte bara hon, utan även hennes spädbarn.

Själsfränden är den tionde fristående delen i den populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Sofie Sarenbrant väver på ett unikt sätt in aktuella och känsliga samtidsfrågor i handlingen och utforskar ämnen som människovärde, fördomar och filicid. Resultatet är en lika angelägen som spännande deckare. Hämtat från Bookmark förlag

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare i serien om Emma Sköld så klart jag inte ville missa den.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


De sista böckerna i serien har samma typ av omslag med ofta mycket blommor.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker mycket om hela serien med lite varierande omdöme från mig. Denna bok var dock en riktig bladvändare.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Emma och hennes kollegor och familj, jag har ingen riktig favorit. Men inte heller någon jag inte gillar.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar, får bilder framför mig.

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut ser framemot Parasiten som kommer i maj.

Sammanfattning.


Det börjar starkt och fångar en med en gång. Det tar upp en del allvarlig saker som självmord och abort bland annat. Boken är oerhört spännande och en riktigt bladvändare.
Det är en deckare av hög kvalité som jag rekommenderar. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Emma Sköld (del 10)
Antal sidor 444
Utgivningsdatum 2022-05-24
Förlag Bookmark Förlag
Dimensioner 220 x 145 x 33 mm
Vikt 636 g
SAB Hc
ISBN 9789189393394
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag. 🖤🤎🖤

tisdag 11 oktober 2022

Sofie Sarenbrant - Mira & Månen: En vän för livet

En dag ska ni få se, tänker hon. Jag ska visa att jag visst duger.

Stallet är Miras favoritplats. I skolan är hon bara luft och hon har svårt att få vänner. Hos hästarna kan hon vara sig själv. Men ridningen känns inte lika kul längre, det börjar bli för svårt. När stallets finaste ponny Månen skadas lämnas han åt sitt öde om det inte vore för Mira. Hon sköter om honom och deras band växer sig allt starkare. Drömmen är att en dag få tävla på honom men för att nå dit måste hon bli en bättre ryttare. Hämtat från Bookmark förlag

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

När Sofie som är en utmärkt deckarförfattare kommer ut med en barnbok, då blir man nyfiken. Jag förstod nästan direkt att den skulle handla om hästar, Sofie rider ju gärna och kan det där.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag tycker boken är gullig, lite och söt och påminner lite om Wahlströms gamla ungdomsböcker.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst språk.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker det var en enormt viktig bok, men stundom ganska jobbig att läsa för man tyckte så vansinnigt synd om Mira.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag kan inte komma på några ställen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Mira är helt klart en favorit, hon känner sig utanför. Miras mamma tycker jag verkar helt underbar, försöker på alla sätt så allt ska bli bra.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker beskrivningarna var enormt bra, kan se det framför mig. Man får nästan lite ont i magen när man läser boken.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det är en viktig bok om att känna sig utanför.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna. 

Sammanfattning.


Detta är en liten söt bok med snyggt omslag. Den handlar om Mira som känner sig väldigt utanför, både i skolan och i stallet. Hennes pappa finns inte med i bilden längre, däremot har hon en underbar mamma som gör mycket för att Mira ska må bättre. Jag tycker Sofie har beskrivit väldigt väl, hur jobbigt det kan vara att vara lite annorlunda och inte passa in. Det gör ont i mig för det är säkert så vardagen ser ut för många i vår tuffa värld. Läs boken för den är viktig och sätt den gärna i händerna på barnen i denna åldern.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie Mira & Månen (del 1)
Läsålder 9-12 år
Antal sidor 187
Utgivningsdatum 2022-09-13
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Widlund, Filippa (form)
Dimensioner 181 x 125 x 19 mm
Vikt 270 g
SAB Hcg
ISBN 9789189585249
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 🐴🐴🐴

lördag 21 maj 2022

Sofie Sarenbrant - Skyddsängeln

Körsbärsträden står i full blom, men kriminalinspektör Emma Sköld kan inte glädjas över den annalkande påsken. Sju månader har gått sedan en nära kollega försvann spårlöst före en rättegång. Hon är fast besluten om att hitta honom, död eller levande.

Samtidigt som polisen lyckas gripa indrivaren som sist såg kollegan i livet, får Emma ett oförklarligt mord på halsen. En äldre man hittas död på ett övergivet mentalsjukhus. Men det är när hans identitet framkommer som hon blir besatt av att lösa fallet.

Skyddsängeln är den nionde boken i den omåttligt populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Liksom tidigare delar har innehållet en stark koppling till aktuella samhällsproblem. I Skyddsängeln utforskas ämnen som ensamhet, missbruk och konsekvenserna av psykiatrireformen för 25 år sedan. Är personen som övervakar dig den du borde frukta allra mest, eller är det i själva verket din räddande ängel? Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

En deckare i serien om Emma Sköld.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra textstorlek och snyggt omslag, inte det snyggaste men..

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Språket flöt på bra, lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var ruskigt spännande och lite otäck, inlåsta människor i ett äckligt rum, fy katten.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det är samma karaktärer som i andra böckerna och ibland undrar jag hur Emma är funtad. Nej, jag har nog ingen favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar, nästan så jag mådde lite illa. (tänker på scenen i rummet i gamla sjukhuset)

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag har nästa bok i min tbr så det ska jag.

Sammanfattning.


Boken har korta kapitel och ett bra driv, man får följa polisarbetet och även en psykolog, Nora, som är Torstens sambo. Jag tycker denna boken var riktigt spännande och det var en jakt på tid med för att hitta personerna som var inlåsta. En del scener(om man kan kalla det så i böcker) var riktigt otäcka. Perfekt hängmatteläsning om man vågar.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Emma Sköld (del 9)
Antal sidor 397
Utgivningsdatum 2021-05-24
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Henriksson, Anna (Formg.), Hellström, Lisa (Design)
Dimensioner 217 x 144 x 30 mm
Vikt 580 g
SAB Hc
ISBN 9789189298019
Min bok har jag köpt genom en bokklubb 💛🖤💛 

söndag 28 juni 2020

Sofie Sarenbrant - Mytomanen

Efter en orienteringsdag i skolan hittas en pojke död i Ålstensskogen. Kroppen är illa tilltygad och värdesakerna försvunna. Misstankarna riktas mot ett ungdomsgäng som har knivrånat jämnåriga i Bromma.

Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det hennes kolleger döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala.

Mytomanen, den åttonde boken i serien om den orädda kriminalinspektören Emma Sköld, utforskar teman som fördomar, utanförskap, klasskillnader och framför allt lögner. Vem kan du egentligen lita på? Samtidsdeckarens drottning Sofie Sarenbrant firar tio år som författare med en intrig som skulle kunna vara hämtad direkt från dagens löpsedlar. Hämtat från Bookmark förlag


Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de andra i serien om Emma Sköld och givetvis ville jag läsa fortsättningen.
Snälla Bookmark förlag skickade ett recensionsexemplar. Tack 💜

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jättefint omslag även om det är lite likt När lammen tystnar av Thomas Harris.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och vardagligt språk.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Den uppfyllde mina förväntningar, spännande och bra balans mellan polisarbete och privatliv.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, absolut inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Emma Sköld, hennes ex och de övriga poliserna samt hennes syster Josefina.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar både var det gäller miljö men kanske främst personerna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja tack, för det måste komma en fortsättning.

Sammanfattning.


I Emma Sköld del 8 tar Sofie upp ett minst sagt hett ämne, nämligen barns våld mot varandra.
Det är minst sagt hemskt och man tror inte det är sant att barn gör så mot varandra, men tyvärr. Trots det obehagliga ämnet är boken lättläst och väldigt spännande och skildrar både polisarbetet och en inblick i polisernas privatliv. Slutet gör en nästan lite arg, fortsättningen NU.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Emma Sköld (del 8)
Antal sidor 414
Utgivningsdatum 2020-05-25
Förlag Bookmark Förlag
Dimensioner 218 x 144 x 29 mm
SAB Hc
ISBN 9789189007475
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag.
Köp boken på Bokus, Adlibris eller Cdon.

tisdag 4 juni 2019

Sofie Sarenbrant - Skamvrån

En flicka lägger sig på en spårvagnsräls i Bromma och inväntar tåget. I en annan del av Sverige hamnar en man i en djup grav i skogen. Ingen av deras nära och kära känner till den annalkande katastrofen. Kommer deras liv gå att rädda?

De två drabbade är inte bekanta, men har något livsavgörande gemensamt. Nu är det upp till kriminalinspektör Emma Sköld att hitta sambandet innan det är för sent.

SKAMVRÅN är den efterlängtade sjunde delen i succéserien om kriminalinspektör Emma Sköld. På ett unikt sätt skildras akuta samtidsfrågor som psykisk ohälsa och självmord. Vad vet du egentligen om dina närmaste? Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst alla tidigare böcker av Sofie Sarenbrant så klart jag vill följa Emma Sköld.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget är läckert med små vattendroppar på.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och bra språk.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var sjukt rörig i början och på något vis hämtade den aldrig upp det, så extremt spännande blev det aldrig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Emma är såklart favoriten däremot är jag inte så förtjust i hennes syster.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte riktigt

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på, eller kanske ett persongalleri.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, klart som korvspad.

Sammanfattning.


Boken börjar lite rörigt tycker jag, får aldrig riktigt den där spännande känsla. Så handlar den om psykisk ohälsa, mobbning och det är tunga saker och man blir lite beklämd. Slutet är jag väl inte överförtjust i heller, men om det tänker jag inget berätta.

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Emma Sköld (del 7)
Antal sidor 415
Utgivningsdatum 2019-05-20
Förlag Bookmark Förlag
Dimensioner 217 x 143 x 30 mm
Vikt 593 g
SAB Hc
ISBN 9789188859167
Tack Bookmark för rec.ex
Köp boken på Bokus, Adlibris eller Cdon

lördag 30 juni 2018

Sofie Sarenbrant - Syndabocken

En inbrottsvåg drar genom Bromma och tjuvarnas metoder blir allt värre. När ett mord på en tonårspojke skakar idyllen kopplas Emma Sköld in på fallet. Allt pekar på ett villainbrott som har gått snett.

Misstankarna riktas mot familjens städerska som hittade offret. På forumet Brommavännerna sprids hatiska fördomar om henne och utländska gästarbetare. Men när fler personer hittas döda tar Emma saken i egna händer, och försätter därmed sig själv och andra i livsfara.
Syndabocken är den fristående sjätte delen i den omtyckta serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Det är en fängslande samtidsdeckare om lögner, hämnd och dysfunktionella familjer. Hur väl känner du egentligen ditt eget barn? Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare i serien om Emma Sköld. Det är en deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är fint tycker jag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte mycket om boken det var en bra deckare.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, absolut inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Emma Sköld är ju huvudkaraktären och hennes poliskollegor.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar både miljö och vad gäller personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det gör jag gärna.

Sammanfattning.


Korta kapitel och ett bra driv i berättelsen och samtidigt som Sofie ger en enormt spännande story, tar hon upp samhällsviktiga frågor. Det där att saker sprids via sociala medier är mer och mer vanligt men är det så bra? En välskriven deckare som är riktigt spännande. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Emma Sköld (del 6)
Antal sidor 376
Utgivningsdatum 2018-05-21
Upplaga 1
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Lindblad, Niklas (form)
Dimensioner 220 x 150 x 30 mm
Vikt 550 g
SAB Hc
ISBN 9789188545572
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 🧡💛💚

onsdag 31 maj 2017

Sofie Sarenbrant - Bakom din rygg

Du avslöjar alla hemligheter för en person som står bakom din rygg med en vass sax i handen. Någon du inte känner, men som vet mer om dig än din egen partner. Någon som du inte behöver se i ögonen. En som inte har tystnadsplikt. Välj inte fel frisör.

Ingenting är sig likt på Stefanos populära friser­salong efter att Angelica börjar jobba där. Jenny, som länge har trånat efter Ste­fano, märker hur han nu blint lyder Angelicas minsta vink. Kort därefter börjar kunder med koppling till salongen att hittas mördade. Anklagelserna kastas fram och tillbaka mellan de tre frisörerna, men sanningen avslöjas inte förrän det är alldeles för sent.

Bakom din rygg är ett psykologiskt triangel­drama som utspelar sig på fashionabla Östermalm i Stockholm. Här frodas välstånd, men också falskhet och rivalitet. Och somliga har mer anledning än andra att röja folk ur vägen …Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag håller alltid koll på när Sofie kommer ut med något nytt för jag brukar ofta gilla hennes böcker. Snälla Bookmark förlag skickade mig ett rec.ex.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Passande omslag, bra textstorlek och korta kapitel som gjorde boken lättläst. Fint silverband och silversax i papp följde med boken. Perfekt som bokmärke.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och inga krångligheter.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Det är en otroligt lättläst bok trots sina 395 sidor med ett bra driv.
Jag gillar också att man får följa de tre huvudpersonerna Angelina, Stefano och Jenny.
Huvudpersonerna verkar alla vara mer eller mindre knäppa så därför blir det en ganska öppen historia. Den är hyfsat spännande och bra skriven, men jag tycker böckerna om Emma Sköld är lite bättre, men självklart vill jag läsa nästa bok i serien.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, här hoppades inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Tre huvudkaraktärer Angelina, Stefano och Jenny och jag hade ingen favorit för alla verkade vara så himla egoistiska. Jag hade nog önskat det funnits någon person som var lite mer "normal".

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Så jättemycket miljöbeskrivningar var det inte, däremot lite mer om personerna och hur de såg ut.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det måste vara att den utspelar sig in en frisörsalong. Lite otippat.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag skulle nog vilja ha den lite mer spännande, eftersom alla personer var ganska osympatisk så brydde man sig inte jättemycket vad som hände med dem.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, det är första delen i en trilogi och klart man vill läsa fortsättningen, även om jag inte fattar hur hon ska spinna vidare på denna. 

Sammanfattning.

En bok som utspelar sig till stora delar i en frisörsalong där alla verkar ha något mystiskt i bakfickan, inte bara saxar. Och självklart undrar man vad alla döljer för något. Den är lättläst och bitvis spännande, men böckerna om Emma Sköld är lite bättre. Jag hade nog inte läst boken precis innan frisörbesök heller.


Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4-


Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 395
Utgivningsdatum 2017-05-22
Upplaga 1
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Sundberg, Maria (form)
Dimensioner 215 x 145 x 30 mm
Vikt 576 g
SAB Hc
ISBN 9789188171108
Tack till Bookmark förlag för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

söndag 21 maj 2017

En smakebit på søndag

Då var det söndag och helgen har ägnats åt kalas för två stycken 24-åringar. Det har varit smörgåstårta och en väldigt mäktig kladdkaka . Så jag har inte varit inne på bloggen sedan i torsdags, det blir att kolla läget nu. Vad har ni svarat på Helgfrågan?
Jag gick ifrån min veckoplanering helt när denna dök ner i brevlådan, hon brukar skriva så himla spännande Sofie och jag kan nog säga att denna inte ett undantag. För trots fint väder vill jag bara läsa, måste veta vad frisören Angelina döljer för hemlighet. 
Hon verkar även se bilder framför sig på vad som ska hända.
Här kommer smakebiten;
Ha nu en fin söndag och mer smakebitar här.

tisdag 18 april 2017

Nyfiken på

Jag är så jättenyfiken på Sofie Sarenbrant kommande deckare.
Den ska tydligen utspela sig på en frisörsalong.
Så här skriver Bokus om handlingen;

Sofie Sarenbrant påbörjar en helt ny psykologisk thrillerserie som utspelar sig i frisörmiljö.
Du avslöjar alla hemligheter för en person som står bakom din rygg med en vass sax i handen. Någon du inte känner, men som vet mer om dig än din egen partner. Någon som du inte behöver se i ögonen. En som inte har tystnadsplikt. Välj inte fel frisör.
Ingenting är sig likt på Stefanos populära frisersalong efter att Angelica börjar jobba där. Jenny, som länge har trånat efter Stefano, märker hur han nu blint lyder Angelicas minsta vink. Kort därefter börjar kunder med koppling till salongen att hittas mördade. Anklagelserna kastas fram och tillbaka mellan de tre frisörerna, men sanningen avslöjas inte förrän det är alldeles för sent.
Bakom din rygg är ett psykologiskt triangeldrama som utspelar sig på fashionabla Östermalm i Stockholm. Här frodas välstånd, men också falskhet och rivalitet. Och somliga har mer anledning än andra att röja folk ur vägen ...

Så nu kan man inte gå på husvisning, inte ligga på sjukhus, inte gå på spa, inte springa maraton och inte gå och klippa sig. Vad blir nästa Sofie? Ica affären eller?

tisdag 31 maj 2016

Sofie Sarenbrant - Tiggaren

Varför vill någon till varje pris se kriminalinspektör Emma Sköld död? Och vad har det för samband med flera dödsfall av tiggare i Stockholm?

Minnesstunden är känslosam. En ung människa är död, under ofattbara omständigheter. Men i bakgrunden sitter en person som betraktar de sörjande med misstänksam blick. Någon som gör allt för att stanna i det fördolda - även om priset är smärtsamt högt.

Det är obehagligt aktuellt och fruktansvärt engagerande när Stockholms tiggare faller offer för vad som verkar vara en psykopatisk seriemördare. Hämtat från Bokus

Förra boken var en riktigt bra och avslutades på ett sätt som gjorde en förbryllad och chockad. Så säkert skruvades förväntningarna upp lite väl mycket för jag tyckte inte denna var lika bra som förra boken. Men det kan lika gärna bero på att jag lyssnade på denna istället och att jag inte lyssnade i en följd. Fast ingen skugga över Ewerlöf hon läser hur bra som helst. Denna var helt enkelt inte lika spännande men självklart kommer jag fortsätta läsa serien. BETYG 3+
Mp3-bok (nedladdningsbar ljudbok)
Filformat: Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (219.9 MB)
Språk: Svenska
Inläsare: Katarina Ewerlöf
Utg.datum: 2016-05-23
Förlag: Word Audio Publishing
ISBN: 9789187885358
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

måndag 27 april 2015

Sofie Sarenbrant - Avdelning 73

Kriminalinspektör Emma Sköld vaknar på sjukhus efter fem månader i koma. Det sista hon minns är att hon lämnade sin fyra veckor gamla dotter och åkte till stallet för att rida.
Under Emmas frånvaro har hennes sambos förra flickvän tagit på sig rollen som ny mamma. En uppgift hon trivs alltför väl med. Emma försöker febrilt tvinga fram minnen av ridolyckan och blir alltmer övertygad om att ett brott har begåtts. Men vem skulle vilja henne något illa?
Så länge Emma befinner sig på intensiven är säkerheten rigorös, men när hon flyttas till avdelning 73 kan vem som helst komma henne nära.
Avdelning 73 är en ny och krypande kuslig deckare av Sofie Sarenbrant. Det är den fjärde fristående boken om kriminalinspektör Emma Sköld. Hämtat från Massolit förlag

Vi börjar med det som var på minus kontot, en liten sammanfattning i början av boken hade inte varit fel. Denna bok tar ju vi där förra slutade, tror jag i alla fall för saken är den att jag minns inte riktigt.
Detta är en bok där en stor del utspelar sig i sjukhusmiljö och visst är det en läskig miljö, men det allra läskigaste på sjukhuset är kulvertarna. Synd att inget hände där, kanske kommer i nästa bok.
Så det positiva boken är jättespännande och har ett driv som gör att du absolut inte kan släppa den.
Den är lagom lång med relativt korta kapitel vilket gör den lättläst. Slutet var lite oväntat och jag väntar med spänning på en fortsättning.
Sammanfattning: Sjukt spännande bok med ett bra driv. Jag hoppas verkligen hon skriver på fortsättningen NU. BETYG 4+
E-bok (nedladdningsbar)
Filformat: EPUB med vattenmärke
Språk: Svenska
Utg.datum: 2015-04-13
Förlag: Massolit Förlagsgrupp AB
ISBN: 9789187783227
Tack till Massolit förlag för Rec.ex