fredag 6 januari 2017

Andy Griffiths - Vår trädkoja 13 våningar

0% vardag och massor av fantasi i ny skruvad serie, såld i mer än en miljon exemplar.
Tänk om man kunde bo i en trädkoja! Och tänk om trädkojan hade 13 våningar, en bowlingbana, pool, akvarium med hajar, självbäddande sängar, ett hemligt underjordiskt laboratorium, lianer att gunga i, ett bibliotek fullt med serietidningar, och en automatisk marshmallowkanon som följde en vart man än gick och fyrade av marshmallows i ens mun så fort den kände av att man var hungrig.
Andy och Terry bor i precis en sådan koja och de gör böcker tillsammans. Böcker om två killar som bor i en trädkoja med 13 våningar och gör böcker om helt knäppa äventyr. För VADSOMHELST kan hända i en trädkoja med 13 våningar.  Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags 
bok/genre/typ? 

Jag bloggar med barnen i skolan och en tjej läste Vår trädkoja 52 våningar och tyckte den var så himla skoj. Så då blev jag sugen på att läsa den så jag e-lånade den på bibblan. Det är en typ av rolig serie.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Jag tror att layouten kan upplevas en aning rörig med bilder hit och dit men man kommer underfund med det efter ett tag. Bilderna är roliga och bra tecknade av Terry Denton.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och men alla skämt fattade jag inte, kan det vara översättningen?

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej det tror jag inte

Vad gillade du med boken?

Jag älskar när folk kan teckna bra och även om det var roliga teckningar så kan jag i alla fall inte teckna en apa så det ser ut som en apa.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag uppskattade nog inte boken på samma sätt som min elev, så jag tror nog inte det blir en fortsättning. Den är uppe i fem delar nu.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Andy och Terry har tagit sina egna namn till berättelsen vilket är lite roligt. De skriver även böcker och ritar som de gör irl, lite skoj. Men så kan jag inte tänka mig att de bor i en trädkoja, eller?

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det är en bok där beskrivningarna sker i form av bilder och de var grymma.

Vad var annorlunda med denna boken?

Jag skulle säga att mycket var annorlunda, en tokig seriebok för barn i åldern 9-12 år.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag kan inte komma på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Nej, jag tror jag överlåter det till mina elever. Men man måste säga att det var strong att denna elev att tala så varmt om boken så det fick mig att läsa den.

Sammanfattning.

En galet tokig bok med flygande katter, hoppande apor och en trädkoja där Andy och Terry bor. Bra fantasi och roliga illustrationer.

Vad ger du boken för betyg?

3+
E-bok (nedladdningsbar)
Filformat: EPUB med vattenmärke
Språk: Svenska
Läsålder: 9-12 år
Utg.datum: 2015-10-20
Förlag: Alfabeta Bokförlag AB
Översättare: Katarina Kuick, Sven Fridén
Illustratör/Fotograf: Terry Denton
ISBN: 9789150118438
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon.

2 kommentarer :

  1. Toppenkul att bli så lockad av ett barns berättelse om en bok! Och vilken bra fröken du är som läser samma böcker som barnen, det måste de ju också uppskatta.
    Såg dina planer för nya året och förstår verkligen att du får hålla listan kort, hoppas att du får vara frisk så att läsningen och bloggandet blir en njutning och inte en stressfaktor.
    Kram på dig, fina Mia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anni en del av barnen är så bra på att berätta, nästan bättre än mig själv. Man får ta det försiktigt till en början.

      Radera