måndag 6 juni 2022

Eleonore Holmgren - Sista sommaren

Sista sommaren är en varm och underhållande roman om ett slumpartat möte, en oväntad vänskap och en oförglömlig sommar.

Adam är utkastad hemifrån och på flykt från en knarklangare när han desperat bryter sig in i ett hus i Stockholms skärgård. Där överraskas han av 86-åriga Britta, en vresig och bestämd dam som mot sina barns vilja har rymt till sitt älskade sommarställe.

Britta låter Adam stanna eftersom hon inser att hon behöver hjälp. Han får betala för mat och uppehälle genom att jobba hårt och följa hennes minsta nyck. Till en början gnisslar det ordentligt mellan dem, men långsamt börjar en vänskap växa fram som kommer att förändra dem båda. Det blir en magisk sommar - en av de bästa i Brittas liv.
Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har tänkt lyssna eller läsa på de flesta av Årets böcker.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget visar nog Brita i sitt sommarhus, pocketen är ännu somrigare.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var lättlyssnat och uppläsare var Anna Maria Käll och hon gjorde det riktigt bra.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det tycker jag inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte väldigt mycket om boken, det här att alla tror man blir hjälplös för man blir gammal är förfärligt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag kände inte det som något var mindre bra. Absolut inte tråkig.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Klart att Brita är en favorit, hon är bestämd men saknar inte medkänsla för det.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag kunde verkligen se huset framför mig och den fina duschanordningen.

Vad var annorlunda med denna boken?


Jag vet inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag förstår helt klart att den är vald till Årets bok.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Japp det vill jag och nu är det så att det kommer en uppföljare. Den 26/10 kommer Britas arv. Gissa om jag ska läsa den.

Sammanfattning.


Jag tycker det här är en helt underbar bok, den visar att Brita trots hon är till åren kommen inte är helt hjälplös, i alla fall är hon bestämd på vad hon vill. Så har vi Adam som kommit lite på sned i livet, men genom Brita börjar saker och ting rätta till sig. Han lär sig andra värderingar. Denna bok har det mesta, det började lite chockartat och slutade med näsdukar.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (329.9 MB)
Språk Svenska
Serie Lindö-serien (del 1)
Inläsare Anna Maria Käll
Utgivningsdatum 2021-06-14
Förlag Bazar Förlag
ISBN 9789180062060
Jag lyssnade på min bok genom Storytel 💙💜💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar