torsdag 10 november 2022

Mikael Johansson - Imse Dumse Kung över myrstackarna

Egentligen vill Imse Dumse bara arbeta och komma i bättre form men plötsligt blir han kung över myrstackarna. Men han är inte särskilt populär, antagligen eftersom han arbetar dåligt, äter upp myrorna och är en latmask.

Imse Dumse - Kung över myrstackarna är tredje boken om den busiga och påhittiga spindeln Imse Dumse. Hämtat från Spindeln AB

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick en förfrågan från författaren och eftersom jag gillat tidigare böcker tackade jag ja.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Illustrationerna är gjorda av Kristina Aspén och de är precis lika underbara som i de första böckerna. Så gillar jag storleken på boken.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst det är en barnbok

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte väldigt mycket om boken och är så tacksam jag fick läsa.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Inget, jag kan komma på.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Imse Dumse är huvudpersonen och har sig själv, fast i denna bok i förklädnad.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Illustrationerna ihop med texten gör att det blir toppen.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut.

Sammanfattning.


Imse Dumse känner sig både ful och sliten och hans ork tryter, han har sneglat på myrorna och hur de jobbar på. Så förklädd tar han sig in i myrstacken, man kan väl lugnt säga att det går sådär. Men mer om detta får ni så klart läsa i boken. För läsa den måste ni göra den är så härlig och rolig, och man skrattar högt. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Imse Dumse (del 3)
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 28
Utgivningsdatum 2022-08-24
Upplaga 1
Förlag Spindeln
Illustratör/Fotograf Kristina Aspén
Dimensioner 276 x 205 x 8 mm
Vikt 343 g
SAB Hcf
ISBN 9789198729825
Min bok var ett recensionsexemplar från författaren 🧡💛🧡

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar