måndag 17 september 2012

Bloggboksprat om Illdåd

Här följer mitt svar på frågorna.
1. Hur ser du på Sara? Varför tror du att detta hände henne?
Jag tror Sara var en helt vanlig tjej som haft lite otur i livet. Det som hände Sara beror inte på att hon gjorde något fel. Man ska kunna i princip gå naken, det behöver inte betyda att man vill ha sex för det.
2. Våldtäkt är ett svårt ämne och skriva om och att läsa. Hur tycker du författaren lyckats med att skriva om det?
Jag tycker författaren har lyckats relativt bra, man kan verkligen sätta sig in i hur Sara känner sig. Våldtäkt är ju ett maktutövande också och den som blir våldtagen känner sig ofta totalt nedtrampad.
3. Vad tycker du om att man gör underhållningslitteratur av ett så viktigt ämne?
Jag tycker att det hade varit en fördel med en bok byggd på ren fakta, jag är nog lite fyrkantig när det gäller böcker. Läser jag en faktabok, då får jag fakta i ämnet jag valt läsa, men här vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
4.Tror ni att en fiktiv berättelse kan väcka debatt och göra skillnad?
Nej jag tror inte det kan väcka debatt, däremot kan det öka förståelsen för brottsoffret.
5.Alex King tar sig an fallet.Varför gör han det tror du?Och skulle han ha gjort det?
Han gör det nog för hans syster blev utsatt och vill hjälpa Sara så inte samma sak händer henne. Jag tycker han gjorde ett bra jobb med att peppa Sara.
6. Hur hade du valt att göra i Alex Kings ställe? Hade han kunnat hjälpa henne mer, eller på något annat sätt?
Jag besitter ju inte den expertis som Alex King har, men jag hade nog aldrig lämnat henne ensam. På något vis sett till att någon fanns hos henne hela tiden.
7. Saras bror Tom reagerar på det Sara råkat ut för med att kräva hämnd? Gör han rätt? Kan hämnd fylla en funktion?
Nej Tom reagerar överilat, jag personligen tror aldrig hämnd fyller en funktion.
8. Hur ser du på domarens roll? Agerande han korrekt? Vem bär det yttersta ansvaret för de kränkningar som Sara utsattes för i rättssalen?
Jag tycker domaren var en kall och oempatisk person och borde sagt till när de pressade Sara så hårt. Det är väl ändå domarens jobb när försvarsadvokaterna går på för hårt.
9. I  slutet av häftet har vi lagt in information om färgsystemet som Alex använder sig av. Diskutera kring färgerna. Är det ett användbart system? Varför/varför inte? Vilken/vilka färger har du?
Jag tror inte på färgsystemet, det är inte så enkelt. Man reagerar olika vid olika situationer, ibland är jag blå och vid andra situationer gul.Fast på jobbet kanske jag är mest grön,,men ibland måste jag vara blå. Jag tror jag har lite av alla färger, så jag är nog regnbågen.
10.Vilket betyg ger du boken och varför? 
Jag ger boken en trea, dels tycker jag den stundvis är lite seg. Sedan kommer den inte upp i samma spänning som Bländverk, Thomas tidigare bok.
Det kan bero på att den handlar om våldtäkt som är svårt att läsa om.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar