fredag 13 december 2013

Bokbloggsjerka 13 – 16 december

Fredag, Lucia och Jerka hos Annika , kan inte bli bättre.
Dagens fråga är;
Vilken författarduo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?
Ja det finns en duo vars böcker jag gillar mer än andra nämligen;

Dan Buthler och Dag Öhrlund böcker om Christopher Silfverbielke, jo, han är en psykopat och gör fruktansvärda saker men det är hans kommentarer och sitt sätt som gör att böckerna får en extra knorr.

En psykopat med finess och dräpande kommentarer. Jag skulle inte vilja träffa honom Irl men böckerna är väldigt underhållande.
Lucia hette även min mor 90 år skulle hon fyllt denna dag. 
PS: Titta gärna in på min tävling.DS

18 kommentarer :

  1. Den duon är min favorit också!

    SvaraRadera
  2. Har inte läst dem! Psykopat låter ju lite läskigt.

    SvaraRadera
  3. Jag blev så less på alltihop när jag läste Grannen så jag har inte orkat ta tag i nästa bok om Silfverbielke än :)

    SvaraRadera
  4. Jag hade lite svårt att alls komma på några duon, men nu ser jag ju att det finns många.

    SvaraRadera
  5. Här dyker de upp, den ena duon efter den andra. Känns som om jag hade lussekatter i hjärnan när jag skrev mitt inlägg.

    SvaraRadera
  6. Böckerna om Silfverbielke är verkligen att få läsa någonting annorlunda i deckarväg.

    SvaraRadera
  7. Håller med om Buthler & Öhrlund :)

    SvaraRadera
  8. Har inte läst dem böcker men kanske borde :)

    SvaraRadera
  9. Jag har heller inte läst dem, men de låter riktigt intressanta! :) Spännande med böcker som är skrivna ur "den dummes" synvinkel.

    SvaraRadera
  10. Jag gillar inte alls Buthler & Öhrlund, tyvärr.. Främst på grund av att jag tycker att böckerna känns lite kvinnoförnedrande.

    SvaraRadera
  11. Känner ju till serien men har fortfarande inte provat den!

    SvaraRadera
  12. Den duon är min favorit med :)

    SvaraRadera
  13. Jag kan, av någon konstig anledning, inte heller få nog av psykopaten Silfverbielke. Undrar när man kan se fram emot nästa bok...

    SvaraRadera
  14. Där hade vi honom igen, måste ta mig tid att läsa om Silfverbielke snart...

    SvaraRadera
  15. Åh, hette din mamma Lucia - vilket fint namn!

    SvaraRadera
  16. Silfverbielke är vidrig men ändå fascinerande. Lyssnade på första boken som läses av Stefan Sauk. Få se om jag vågar mig på att läsa den andre så småningom. ;)

    SvaraRadera
  17. Tycker det låter så obehagligt med den där psykopaten att jag inte riktigt lockats att läsa böckerna.

    SvaraRadera
  18. Så olika det är! Jag tycker inte alls om Buthler och Öhrlund, tycker de har endimensionella karaktärer och skriver ganska stereotypiskt och dessutom både sexistiskt och homofobiskt... Tur att vi alla har olika smak och att det finns böcker för alla!

    SvaraRadera