fredag 3 oktober 2014

Bokbloggsjerka 3 – 6 oktober

Äntligen fredag och dags för lite Bokbloggsjerka hos Annikas litteratur och kulturblogg.

Veckans fråga;

Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?

JA, jag planerar nog allt sedan om det håller eller inte är en annan sak. Men jag har en läsplan, och den följer en viss ordning. Läsplan Oktober
Jag lägger även böckerna i den ordning de ska läsas, recensionsdatum högst upp, böcker jag inte begärt längst ner. I denna hög ligger även Flickoffret och Lång väg hem lite långt ner.
Det är för de skulle kommit i augusti men kom i veckan, stämde inte min min plan.
Jag tror nog jag planerar för mycket, ska nog tänka om till nästa år. Lite mer spontan måste man kunna vara, dessutom har jag mängder med böcker i min bokhylla som ej är utlästa.
Idag blir det först jobb och ganska mycket jobb för fröken i klassen är ledig, väl hemma blir det matlagning och lite läsning. Försöker återhämta mig efter förra helgen.
Ha en skön helg.

47 kommentarer :

  1. Svårt med blandningen. För mig stressar recexen lite men det är ju samtidigt så kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar önska att få fyra böcker och då räknar jag med att få 2, är ingen stor bokblogg liksom.
      Men ibland får jag fyra plus lite extra och då blir det stressigt.

      Radera
  2. Tar medvetet väldigt få recex bara för att kunna vara lite mer spontan i min läsning, däremot styr ju utmaningar som Spänningsutmaningen lite :)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Ja och det är härligt med böcker, men innan jul hoppas jag ta mig igenom den.

      Radera
  4. Det blir riktigt svårt när recexen inte kommer som planerat så får man massor en månad och inga vissa månader och man hinner inte läsa allting till rätt datum och sen hamnar boken längre och längre ner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis men kommer de inte som planerat har man rätt att flytta ner dem i listan, så småningom ska jag läst ALLA rec.ex, hoppas jag.

      Radera
    2. Håller verkligen med :) Ja man vill ju hinna läsa alla rec.ex :)

      Radera
  5. Jag älskar att vara spontan i min läsning, men de där recexen kan ställa till det ibland. Men det är ju så kul samtidigt - svårt det där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev det lite många på en och samma gång

      Radera
  6. Men åh vad avundsjuk jag är på din bokhög! Massor där som jag vill läsa ju... ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en fin liten hög och många bra böcker säkert

      Radera
  7. Rec.exen är det enda jag planerar, resten får bli spontant. Mer organiserad än så klarar inte jag att vara.

    SvaraRadera
  8. Oj vilken kontroll du har över din läsning. Jag vet inte ens hur många böcker jag läser per vecka/månad och därmed är sådan planering omöjlig.

    SvaraRadera
  9. Din hög ser så snyggt ut, har lust att klappa bokryggarna och flytta om lite:). Jag insåg idag att jag kanske planerar lite för mycket;).

    SvaraRadera
  10. Jag är urdålig på att planera och just nu vet jag inte hur jag ska hinna med alla rec ex heller i tid.
    Ge mig mer tid!!

    SvaraRadera
  11. En bokhög är bra men jag brukar blanda om den ofta eftersom jag inte alltid är överens med mig själv om vilken ordning jag ska läsa i...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör jag med och så kanske det kommer en till och då blandar jag ytterligare.

      Radera
  12. Jag ber nästan inte om några rec ex, när jag väl gör det så känner jag pressen på mig att läsa ganska snart och det gillar jag egentligen inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant men ändå är det bra att känna en viss press, fast just nu är det too much.

      Radera
  13. Blev så inspirerad av din läsplan för oktober, så jag ska faktiskt försöka mig på en sådan denna månad. Återstår att se ifall det lyckas, men jag tror att det är enda sättet för mig att ta mig igenom min hög med olästa böcker.

    SvaraRadera
  14. Rec-exen försöker jag så klart planera och sen blir det det jag är sugen på för tillfället.

    SvaraRadera
  15. Det är ju inte svårt att planera... Värre att hålla sig till planerna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudet på spiken johannas deckarhorna.

      Radera
  16. Det är nog bara när jag läser till utmaningar som jag planerar lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt jag ska försöka att inte strukturera så mycket

      Radera
  17. Rec.ex försöker jag också prioritera, men ibland blir det så mycket annat i livet att rec.datumet passerat med flera veckor och boken är fortfarande oläst och då får de inte högsta prioritet längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det, man har inte bara böcker heller, barn och vänner att umgås med.

      Radera
  18. För en som inte har några rec.ex så blir biblioteksböcker sådana som ibland tränger sig före...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låna på bibblan är jobbigt tycker jag, men beror väl på att jag måste åka en bit och de sällan har nya böcker

      Radera
  19. Jag kan inte planera för mycket, då blir det tvång och då förstör det nöjet för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser nöje i att planera också men alla är vi olika.

      Radera
  20. Jag är betydligt bättre strukturerad numer än jag var innan jag började vara med i bokcirkel och olika utmaningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag var inte heller så strukturerad i början av mitt bloggande men det har blivit mer och mer.
      Mia

      Radera
  21. För mycket struktur kan bli lite hämmande också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant Ewa och till nästa år vill jag läsa lite mer av det jag har i bokhyllan.

      Radera
  22. Lägger också i ordning en liten hög med det jag skall läsa närmast. Då prioriterar jag alltid recex. Men jag ligger ohjälpligt efter med dem.

    SvaraRadera
  23. Jag försöker prioritera de få rec-ex jag får så gott det går, annars baseras läsningen mycket på humör, dagsform och känsla. Måste säga att din bokhög verkligen ser härligt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite mer efter känsla kanske man skulle gå

      Radera