lördag 28 februari 2015

Agatha Christie - Huset på Udden

Doktor Calgary återvänder till England efter en två år lång polarexpedition. Genast inser han att hans frånvaro resulterat i att Jacko Argyle blivit oskyldigt dömd för mordet på sin adoptivmor. Calgary var den ende som kunnat ge alibi åt Jacko. Driven av skuldkänslor reser Calgary för att söka upp familjen Argyle men hans uppdykande mottas inte med lättnad. Istället blir Calgary indragen i ett mörkt familjedrama. För om inte Jacko var mördaren måste någon av de andra familjemedlemmarna vara det.

Huset på udden utkom år 1958 och är Agatha Christies personliga favorit. Till skillnad från hennes klassiska pusseldeckare är detta en psykologisk thriller där hon utforskar mänskliga själsdjup och vad som kan driva en människa till mord.

Agatha Christies romaner har sedan flera år varit out-of-print. Med start hösten 2014 kommer nyöversättningar ut av den stora deckarförfattarinnans verk.

I nyöversättning av Helen Ljungmark har Agatha Christies romaner fått en enhetlighet som spänner över författarskapet. Förlegade begrepp har moderniserats utan att böckerna har förlorat en språklig förankring till den tid då de skrevs. Samtidigt har en brittisk underfundighet som tidigare förbisetts lyfts fram.  Hämtat från Bokus

Jag gillar verkligen designen på dessa nyutgåvor från Bookmark, så himla snygga. Dessutom i nyöversättning som gör att de känns fräscha och up to date. Vilken deckarförfattare hon var, hon kunde verkligen konsten att fånga mystiken från sida ett. Bara namnet på huset är läskigt i sig och dess placering. Däremot tycker jag Calgary är lite blek i personlighet jämfört med Poirot och Miss Marple. Handlingen var typisk Agatha Christie och gillar man deckare så är detta är självklart val.
BETYG 4
Inbunden
Språk: Svenska
Serie: Agatha Christie
Antal sidor: 280
Utg.datum: 2014-09-12
Upplaga: 1
Förlag: Bookmark Förlag
Översättare: Helen Ljungmark
Originaltitel: Ordeal by Innocence
Medarbetare: Acedo, Sara R. (form)
Dimensioner: 197 x 142 x 27 mm
Vikt: 416 g
SAB: Hce
ISBN: 9789175471686
Denna bok ingår i #hyllvärmare2015 och spänningsutmaningen februari.

9 kommentarer :

  1. Jag är så otroligt sugen på att köpa alla nya fina utgåvor av Agatha Christies böcker-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått dem i julklapp och födelsedagspresent för min son tycker de var så snygga.

      Radera
  2. Jag har verkligen blivit sugen på att läsa mer av Agatha Christie. Och det finns ju en hel del att välja på :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst en enda bok av Agatha Christie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de får du försöka göra de är så bra

      Radera
  4. Låter riktigt intressant att detta skulle vara Agatha Christies personliga favorit. Helt klart lust att läsa den, skriver upp direkt! :)

    SvaraRadera
  5. Jag slukade allt av Agatha Christie när jag var i unga tonåren, så jag har säkerligen läst den här. Älskar hennes sätt att skriva!

    SvaraRadera