fredag 9 oktober 2015

Anna Jansson - Skymningens barfotabarn

Den 90-årige Heinz Meyer hittas skjuten i Ronehamn. Vem vill mörda en 90-åring? Och varför?
Heinz Meyer var en av de tyska soldater som kom till Gotland efter andra världskriget, skadad i strider vid Baltikum. Vid samma tid kom 500 koncentrationslägerfångar till ön, för att få vård på Lärbro krigssjukhus. Det var en spökbrigad av utmärglade, svårt psykiskt och fysiskt skadade fångar som placerades på samma sjukhus som de tyska soldaterna. Sköter-skorna fick stränga order att inte tala med patienterna från koncentrationslägren och hade ingen aning om vad de hade varit med om.

Det blir Maria Werns uppgift att utreda mordet på Heinz Meyer, samtidigt som bröllopsförberedelser pågår. Men även det som händer på hennes barns sommarkollo konkurrerar om uppmärksamheten. Där finns en flicka, Mirela, som ser ut att fara illa. Vad har hon varit med om? Hämtat från Bokus

Jag har snart läst alla Anna Jansson, eller rättare sagt lyssnat på, Marie Richardson gör det superbra. Detta är absolut den bästa hittills, men så är jag som sagt svag för kopplingen till 2.a världskriget. Handlingen är mustig (kan man använda ett sådant ord i detta sammanhang?) den handlar om mordet på Heinz Meyer och det visar sig inte alls vad man tänkt sig, Så handlar det om Maria i sin nya relation och hennes mamma och pappa, lite tillbakablickar där. Marias barn åker på kollo och där finns en flicka som är utsatt, den historien är riktigt beklämmande. Spännande och lite sorglig.  BETYG 5 
Mp3-bok (nedladdningsbar ljudbok)
Filformat: Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (206.2 MB)
Språk: Svenska
Inläsare: Marie Richardson
Utg.datum: 2014-03-19
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113056074
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

10 kommentarer :

  1. Har nog bara läst två böcker i den här serien än så länge.

    SvaraRadera
  2. Jag läser oxå hennes böcker så den här står på tur!

    SvaraRadera
  3. Det här är den enda jag har läst av Anna Jansson faktiskt. Gillade! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja denna tyckte jag var bäst av de jag läst.

      Radera
  4. Jag gillar Anna Janssons böcker. Bra kombo av spänning och vardagsrealism. Den här väntar på mig i bokhyllan.

    SvaraRadera
  5. Tror att jag har denna i bokhyllan. Har läst ett par böcker av Anna Jansson och jag kommer absolut att läsa fler.

    SvaraRadera
  6. Jag betar av hennes böcker allt eftersom, så det blir nog dags för den här oxå så småningom...

    SvaraRadera
  7. Har i år läst två av Anna Janssons böcker, varav en faktiskt var riktigt bra (Drömmar ur snö). Kan tänka mig läsa fler.

    SvaraRadera