söndag 14 augusti 2016

Camilla Davidsson - Änglarna dansar i gryningen

Änglarna dansar i gryningen
– tredje, fristående boken i läsarrosad feelgood-serie om hur valen vi gör påverkar våra liv.

I Under Vintergatans alla stjärnor och Pensionatet vid världens ände har vi följt karriärtjejen Emmas vandring genom tillvaron och hennes svårigheter att göra kloka livsval. När vi möter henne i Änglarna dansar i gryningen ställs hon inför sitt livs största och svåraste beslut någonsin.


Ett år efter pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela är livet rörigare än någonsin för Emma. Hon stressar och vantrivs på jobbet och spenderar sommaren på Fårö för att återhämta sig. Där har hon mot sin vilja blivit förtjust i Olle, en tjugo år äldre läkare som hon hyr en stuga av, och dessutom inlett en romans med jämnårige fondmäklaren Alex.


När Emma får ett chockerande och omtumlande besked lämnar hon brådstörtat Fårö. I Stockholm återförenas hon med Alex, men hemkomsten blir allt annat än enkel. När valen blir för stora och svåra flyr Emma till väninnan Harriets hotell på Mallorca. Men kan en kort vistelse i bildsköna Deià verkligen hjälpa henne att fatta de beslut som krävs för att finna mening och lycka i tillvaron?

Änglarna dansar i gryningen är den tredje, fristående delen i serien om Emma – en vilsen karriärkvinnas väg mot inre utveckling. Camilla Davidsson har själv upplevt hur fel allt kan bli om man gör sina val utifrån en strävan efter att vara lyckad eller att vara andra till lags. I sina romaner delar hon frikostigt med sig av de lärdomar och insikter. Hämtat från Bladh by Bladh

Tredje boken om Emma, första handlade om pilgrimsvandringen och den är för mig fortfarande den bästa i serien. Andra boken handlade om Emmas utbrändhet och hennes tid på Fårö och ett slut som fick en att vilja ha bok nummer tre med en gång. Jag läste ut denna bok för säkert mer än en vecka sedan, men har haft svårt för att formulera mig, är väl lite ringrostig antar jag. Jag tycker boken är välskriven och genomtänkt och Camilla kan konsten att beskriva hur man steker köttbullar på ett intressant sätt, nu steker de inte köttbullar, utan det var ett exempel. Men mat och viner beskrivs så bra att man börjar dregla lite smått. Man blir irriterad på Emma ibland. allt är så svart eller vitt för henne. Tack och lov får hon mycket hjälp att reda ut sina känslor av kloka människor och det är mycket intressant att läsa deras visdomsord (eller kan man inte kalla det så?) Det börjar i alla fall reda upp sig för Emma jobbmässigt, hon får ett underbart erbjudande som hon nappar på. På kärleksfronten är det på gång att ordna upp sig, men jag är inte riktigt nöjd, vill veta mer. Det får nog bli en bok fyra Camilla, jag bara måste veta hur det går för EmmaBETYG 4+
Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 328
Utg.datum: 2016-07-28
Upplaga: 1
Förlag: Bladh by Bladh
Medarbetare: Berglin, Lotta (form)
Dimensioner: 215 x 140 x 20 mm
Vikt: 500 g
ISBN: 9789187371974
Tack till Camilla Davidsson för rec.ex.
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

5 kommentarer :

  1. Jag är jätteförtjust i hela trilogin och håller med om att det inte är det lättaste när man ska recensera hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt att få fram vad man vill.

      Radera
  2. Jag gillar också de här böckerna och ettan med vandringen är min favorit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var riktigt bra, en bok man inte glömmer i första taget

      Radera
  3. Jag har precis läst ut första delen visst är det riktigt bra alltså!
    Kram Cissi

    SvaraRadera