torsdag 27 juli 2017

Amy Gentry - Andras döttrar

När Julie är tretton år blir hon bortförd och kidnappad från sitt hem. Familjen blir djupt skakad men lyckas ändå behålla hoppet om att Julie en dag ska komma tillbaka. Plötsligt en kväll många år senare ringer det på dörren och en ung kvinna som presenterar sig som Julie stiger på. Den försvunna flickan är mirakulöst nog tillbaka igen och familjens lycka vet inga gränser, men snart börjar Julies mamma Anna mot sin vilja att tvivla på om flickan verkligen är deras försvunna dotter. Hon försöker att förtränga sina känslor men det går inte och när hon blir kontaktad av en privatdetektiv som intresserat sig för ärendet börjar ett smärtsamt sökande efter sanningen om den flicka hon hoppas är hennes försvunna dotter.

Med högt tempo, karaktärer som stannar kvar, ovisshet in i det sista och ett starkt engagemang för samhällets utsatta är Andras döttrar en bok för alla som läst och älskat titlar som Kvinnan på tåget och Gone Girl. Författaren Amy Gentry har inspirerats av fallet med den kidnappade flickan Elizabeth Smart i Utah 2002. Hämtat från Albert Bonnier förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den på Instagram hos Marie Jungsand och då blev man nyfiken.
Så frågade hon om jag ville läsa och det ville jag.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget lovar mycket. Bra textstorlek och korta kapitel.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Bra språk men bitvis lite väl detaljerat.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Berättelsen kom inte i rätt ordning och det tyckte jag var lite förvirrande.

Vad gillade du med boken?

Jag hade nog väntat mig värsta bladvändaren och det tycker jag inte den var. Denna bok tog tid för mig att läsa för jag fick inte riktigt sug för att läsa den. Emellanåt tyckte jag den var lite småtjatig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Ja, det var det faktiskt, speciellt när det handlade om mamman.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Pappa Tom och mamma Anna och döttrar Jane och Julia. Nej, jag hade ingen favorit.


Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De var helt okej, ibland lite för detaljerade. 

Vad var annorlunda med denna boken?

Nej, inget speciellt. 

Vad kunde gjort boken bättre?

Det är svårt för även om jag inte blev överförtjust kan jag inte peka på vad som kunde gjort den bättre. 


Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Det är möjligt. 

Sammanfattning.

Jag tyckte början var otroligt spännande men sedan planar det ut. Den blir inte den bladvändare jag trodde den skulle vara. Bitvis tyckte jag det var lite jobbig läsning, man fick nästan för sig det var en biografi. 

Vad ger du boken för betyg?

3+
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 262
Utgivningsdatum 2017-07-11
Förlag Albert Bonniers Förlag
Översättare Ing-Britt Björklund
Originaltitel Good as Gone
Medarbetare Bandicksson, Marcell (form)
SAB Hce
ISBN 9789100169688
Tack till Albert Bonnier förlag och Marie för rec.ex.
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

1 kommentar :