måndag 11 september 2017

Caroline Eriksson - Hon som vakar

Författaren Elena har nyligen separerat från sin man och bor tillfälligt i ett radhus utan mycket kontakt med omvärlden. Den enda hon träffar regelbundet är sin syster, men deras relation är ansträngd och fylld av hemligheter.

Håglös och med skrivkramp börjar hon iaktta grannfamiljen tvärs över gården. Bakom den prydliga fasaden tycks ett mörkt drama pågå mellan mannen och hustrun. Elena kan inte motstå impulsen att följa familjen Storm i smyg och ju längre hon går i sina ansträngningar, desto större blir oron för att något fruktansvärt är på väg att ske.

När tonårssonen Leo söker kontakt med Elena får hon direktinsyn i familjens liv. Det blir tydligt att hans mamma är en kvinna med ett mörkt förflutet, en kvinna kapabel till fruktansvärda handlingar. Elena dras in i en karusell som snurrar allt snabbare och som snart hotar att leda till katastrof för både henne och familjen Storm. Hämtat från Forum bokförlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst Caroline Erikssons tidigare böcker och tyckt mycket om dem, speciellt De försvunna.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Layouten är helt okej och omslaget lovar en spännande bok.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättförståeligt och inga konstigheter

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Ja, jag kände att jag inte hängde med riktigt men det kan bero på mig själv. Jag var ganska trött och läste boken då och då.

Vad gillade du med boken?

Jag gillade hennes förra bok så enormt mycket att jag nog blev lite besviken på denna, även om den var jättebra.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Elena är en knepig person och ingen direkt man gillar.


Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och det ligger en kuslig stämning från början till slut.

Vad var annorlunda med denna boken?

Den var lite knepig

Vad kunde gjort boken bättre?

Nej, det vet jag inte

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, självklart.

Sammanfattning.

Caroline har en förmåga att få en kuslig stämning i böckerna hon skriver och denna var inget undantag. Det är bra driv i berättelsen och karaktärerna är bra beskrivna men hennes förra bok tyckte jag mycket bättre om. 


Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 239
Utgivningsdatum 2017-08-09
Förlag Bokförlaget Forum
Medarbetare Olsson, Nils (form)
Dimensioner 220 x 145 x 17 mm
Vikt 398 g
SAB Hc
ISBN 9789137147895
Tack till Bokförlaget Forum för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar