torsdag 21 juni 2018

Hett i hyllan #55

Då är det torsdag och jag tänkte vara lite aktiv på bloggen, jag har haft mycket omkring mig sista tiden. Men en bortglömd bok i bokhyllan har jag hittat, kolla in hos Bokföring enligt Monika för fler.
Alexandriakvartetten
Lawrence Durrells romanepos Alexandriakvartetten, bestående av delarna Justine (1957), Balthazar (1958), Mountolive (1958) och Clea (1960), var tänkt att bedömas som ett enda verk. Platsen är det mångkulturella Alexandria strax före och under andra världskriget och det genomgående temat är den moderna kärlekens förvecklingar. Samma historia skildras i tre delar ur tre olika perspektiv medan historien i den fjärde delen pekar framåt och fortsätter för de inblandade.

I inledningen till Justine sitter en engelsman av irländsk härkomst på en grekisk ö och minns sin tid i Alexandria och de människor han där umgicks med. Mannen, senare känd som Darley, minns sin stora kärlek, den undersköna Justine, rik och undflyende, maka till den välbärgade kopten Nessim Hosnani, berättarens nära vän. Vidare minns han läkaren Balthazar, diplomaten Mountolive, konstnärinnan Clea och ett flertal andra spännande figurer som alla på omvägar hamnat i Alexandria.

I den sista delen råkar läkaren Balthazar med ångfartyg passera den grekiska ö där Darley bor. De båda slår följe till Alexandria för att söka upp sina gamla vänner. Darley stöter ihop med konstnärinnan Clea och de tar obesvärat upp sin gamla kärleksförbindelse, trots Justines och Melisssas närvaro i staden, och relationen till Clea framstår som en jämbördig relation mellan två vuxna människor om än mycket svalare och förnuftigare än den passionerade förälskelsen i Justine och den trösterika, bekräftande i Melissa.

Lawrence Durrell hävdade alltid att han hade vänt sig till naturvetenskapen för att försöka fullborda en roman i fyra dimensioner, i en form som var tänkt att grunda sig på relativitetsteorin. Han ville genomföra ett experiment för att se om han inte kunde upptäcka en form som man lämpligen skulle kunna klassisk för vår tid. Och klassisk blev den ju.
Den är säkert superbra men just nu lockar den inte mig.

10 kommentarer :

  1. Den tänkte jag köpa på en bokrea när jag såg den men istället hittade jag andra böcker att köpa och la bort den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej jag vet ej om det var synd eller bra ännu

      Radera
  2. Jag gillar böcker som skildrar skeendet ur flera personers perspektiv. Nu håller jag t ex på med Jane Gardams trilogi - mycket bra böcker!

    SvaraRadera
  3. Alexandriakvartetten hör till min ungdoms läsupplevelser. då läste jag den del för del. i min hylla finns en med alla delarna sammanbundna.

    SvaraRadera
  4. Den har jag faktiskt aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
  5. De böckerna låter intressanta.

    SvaraRadera