torsdag 7 november 2019

Lina Arvidsson - Ett hem att dö för

22-åriga Hanna bor i ett kollektiv i en förort till Stockholm. Hon arbetar som timvikarie på hemtjänsten och drömmer om en egen bostad. När hon får frågan om hon vill dryga ut kassan genom att vattna blommorna hos ett bortrest par, som bor i ett vackert villaområde, tar hon chansen.

Men Hanna upptäcker snart att det finns någon mer än hon själv i huset. ”Någon” visar sig vara Simone, som säger att hon är vän till husägarna och att hon gömmer sig från sin våldsamme ex-pojkvän. Men vem är Simone egentligen? Och vad är hon ute efter?
Hämtat från Lind&Co


Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag valde ut den för det stod deckare som genre och den lät väldigt spännande.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget visar en väldigt liten kåk och enligt beskrivningar i boken får jag för mig att det är en flådig villa.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Den är väldigt målande på att beskriva hur eländigt Hanna har det, ja, det är nästan så jag blir smått deprimerad. 

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag blev besviken först för det skulle vara en deckare eller thriller och då vill jag ha spänning, men den uteblir. Första sidorna bara tuggar sig fram och jag är nästan på väg att lägga ifrån mig boken. Men den är väldigt väl skriven och det räddar boken.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Nej, inga favoriter här, varken Hanna eller Simone var så trevlig precis.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Författaren har lyckats väldigt bra i sina beskrivningar av karaktärerna och det är styrkan i boken.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte

Vad kunde gjort boken bättre?


Man listade tidigt ut hur det skulle gå, så ingen spänning där.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Hon skriver väldigt bra så varför inte.

Sammanfattning.


För att vara en deckare eller thriller var den inte så spännande man listade tidigt ut hur det skulle sluta. Boken var också väldigt dyster och just nu passade det mig inte så bra. Jag tycker dock Lina skriver väldigt bra och skulle absolut nästa bok av henne.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 331
Utgivningsdatum 2019-10-09
Upplaga 1
Förlag Lind & Co
Medarbetare Graves, Emma (form)
SAB Hc
ISBN 9789178614769
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon
Tack till Lind&Co för rec.ex

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar