måndag 18 november 2019

Agatha Christie - Dolken från Tunis

Ett klassiskt låsta rummet-mysterium, där alla inblandade är lika övertygande oskyldiga – som skyldiga.

När en änka i byn King Abbot begår självmord börjar ryk­tena omedelbart florera. Det ena säger att hon mördat sin make, det andra att hon var utsatt för utpressning och det tredje att hon hade en affär med den rike Roger Ackroyd.

Redan dagen efter hennes död infaller nästa. Bakom den låsta dörren till sitt arbetsrum mördas Roger Ackroyd, efter att han fått ett brev som avslöjar vem det var som pressat änkan på pengar.

Hercule Poirot kallas in och läsaren hålls på halster om vem som begått dåden till dess att han ger oss den allra sista detal­jen som hans små grå celler uppfattat. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag älskar Christies böcker, det är ena kluriga pusseldeckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag bara älskar det nya omslagen, hoppas verkligen det kommer fler.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Den är nyöversatt så språket flöt fint.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar allt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag upplevde den lite svår att komma in i, läste om första kapitlen fler gånger, men så är det ingen bok du kan lämna och komma tillbaka till, helst ska man sträckläsa.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Hercule Poirot är en speciell man men visst gillar man honom.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker främst persongalleriet är väldigt lyckat och man tror nästan alla begått morden.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna fler nyutgåvor.

Sammanfattning.


En klassisk pusseldeckare med Hercule Poirot. Jag blir inte fast direkt men när jag äntligen får tid att läsa boken är jag helt fast. Till en början verkar alla misstänkta och det är många som har en dold agenda. Men till slut löser Hercule Poirot fallet med sin enorma intelligens. Fast jag hade faktiskt räknat ut det också.

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Poirot
Antal sidor 299
Utgivningsdatum 2019-09-01
Förlag Bookmark Förlag
Översättare Gudrun Ullman
Originaltitel The Murder of Roger Ackroyd
Medarbetare Acedo, Sara (form)
Dimensioner 200 x 145 x 30 mm
Vikt 417 g
ISBN 9789189007130
Tack till Bookmark förlag för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar