fredag 22 november 2019

Zelda Falköga - Karma och Jonar : Klipptrollen

Glimeria har i tusen år varit ett sagolikt vackert land. Men sedan Stendraken landade i bergen har himlen förmörkats. Allt oftare kommer drakens klipptroll till landets gårdar för att stjäla magisk stjärnglöd som de tar till draken.

De två modiga barnen Karma och Jonar hamnar plötsligt mitt i äventyret. Eftersom deras familjer vägrar att samarbeta får de tillsammans tänka ut en plan för att överlista drakens klipptroll.

Karma och Jonar handlar om det godas kamp mot det onda, om att våga och om att vara en bra vän.

Zelda Falköga en äventyrare och upptäcktsresande med mystiska och outforskade platser som specialitet. Hon är en av mycket få personer som har varit i landet Glimeria, och som har hört om landets öde med egna öron.

Klipptrollen är den första boken om Karma och Jonar. Hämtat från Bookmark förlag


Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag tror jag fick mejl om denna och direkt visste jag att jag ville läsa. Älskar barnböcker.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är toppen och illustrationerna inne i boken är så fina och färggranna att jag smäller av. Det är inte någon mesig ljuslila färg utan starka färger som barnen gillar.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nix

Vad gillade du med boken?


Jag gillade allt och jag kan säga att barn i den åldern skulle gilla boken också.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Karma och Jonar är huvudkaraktärerna och de är lätta att tycka om.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De fina illustrationerna förstärker texten.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kommer på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag hoppas få chansen att läsa del 2, som kommer i april 2020.

Sammanfattning.


Med boken följde ett litet häfte där det stod om personerna i boken, en introduktion och extra material. Det var super tycker jag. Inne i boken finns också faktarutor om de olika varelserna. 👍Boken var riktigt spännande och fantastisk färgrik. Det ska bli roligt att följa Karma och Jonar i nästa bok som heter Flykten. Här lämnades man med en liten cliffhanger så väntan till april blir lång. Så undrar jag vem Zelda Falköga är?

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 5
Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie Karma och Jonar (del 1)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 104
Utgivningsdatum 2019-09-30
Förlag Bookmark Förlag
SAB Hcf
ISBN 9789188859891
Tack till Bookmark för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar