tisdag 30 mars 2021

Simon Stålenhag - Passagen

Året är 1997. En tonåring är på rymmen genom ett dystopiskt USA tillsammans med en liten gul robot. Längs vägarna reser sig vraken efter enorma krigsdrönare tillsammans med skräpet från ett högteknologiskt konsumtionssamhälle i förfall. Medan de närmar sig kusten faller världen samman i allt snabbare takt, som om civilisationens ihåliga kärna till slut kollapsat bortom horisonten. Simon Stålenhag är den internationellt hyllade författaren och illustratören bakom Ur varselklotet och Flodskörden. Hans egensinniga och fantasifulla bilder och berättelser, som visar fantastiska maskiner och varelser i en typisk skandinavisk vardag, har gjort Stålenhag till en av världens mest eftertraktade visuella historieberättare. I Passagen riktar han sin unika blick mot Amerika. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg boken inne hos någon booktuber för första gången och jag tänkte vilka fina bilder.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Den här boken läser man nästan för de extremt häftiga bilderna.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var väl okej.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Ja, jag hade lite svårt för att hänga med, det är svårt att förklara utan att avslöja handlingen.

Vad gillade du med boken?


Den är helt annorlunda mot vad jag brukar läsa men jag tyckte om den framför allt illustrationerna.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


De var också väldigt annorlunda och jag hade nog ingen favorit men samtidigt vill jag att de skulle lyckas ta sig fram.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bilderna skötte den mesta beskrivningen och de var enormt vackra men samtidigt skrämmande. 

Vad var annorlunda med denna boken?


Helt klart bilderna.

Vad kunde gjort boken bättre?

Ingen aning
 
Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja det vill jag verkligen speciellt Labyrinten.

Sammanfattning.


Vilken bok och vilka bilder, helt enormt, varje bild är som små konstverk, som man vill rama in. Historien är dock riktigt läskig och skrämmande och jag ryser till av obehag. Det är verkligen en framtid man inte önskar sig.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5

Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 143
Utgivningsdatum 2017-12-04
Upplaga 1
Förlag Fria Ligan
Medarbetare Granath, Christian (form)
Illustratör/Fotograf Simon Stålenhag
Dimensioner 257 x 287 x 20 mm
Vikt 1243 g
SAB Ibz Stålenhag, Simon,Rbb,Hc
ISBN 9789187222696
Min bok lånade jag på bibblan.💓

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar