onsdag 7 april 2021

Mari Bister - Uppdrag djurräddning. Lämnade

Syskonen Lisa och Axel hittar övergivna kattungar som har lämnats på olika platser i Ekeby. Medan de försöker rädda kattungarna ger de sig ut på jakt efter den skyldige. När flera skadade och sjuka katter hittas hamnar syskonen i en farlig situation.

Lyckas Lisa och Axel rädda katterna? Kan de lösa mysteriet innan fler katter råkar illa ut? Och vem är det egentligen som har lämnat kattungarna?

Detta är den tredje boken i serien Uppdrag djurräddning. Hämtat från Idus förlag.

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick en förfrågan av författaren och sedan skickade Idus förlag boken. Det är en bok för barn i åldern 6-9 år. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Mystiskt och lite läskigt omslag men det blir en fin jämvikt när en söt katt finns med. Stor text.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var jättebra och någon gång längre fram får jag läsa den för mina fritidsbarn, de skulle älskat den.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej absolut inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Lisa och Axel är huvudpersonerna och jag tror eftersom detta var tredje boken missade jag nog presentationen av dessa barn. Det var lite synd. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker den var riktigt bra, fick bilder framför mig hur allt såg ut.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Det är en bok för de äldre barnen, men någon mer bild hade varit fint.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja gärna.

Sammanfattning.


En spännande deckare för barn i lågstadieåldern. Författaren har tidigare skrivit Djurdeckarna som innehåller lite mer bilder. Vad jag förstår så har författaren ett vurm för djur och det passar mig bra. I denna bok hittar Lisa och Axel kattungar som någon lämnat att dö. De försöker sedan lista ut vem som är den skyldige. Det blir en minst sagt gastkramande fortsättning. I slutet av boken får man tips på vad man ska göra om man hittar övergivna katter. Toppenbra.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Uppdrag djurräddning (del 3)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 60
Utgivningsdatum 2021-03-17
Förlag Idus Förlag
Medarbetare Norén, Mattias (form)
Dimensioner 222 x 162 x 9 mm
Vikt 210 g
SAB Hcf
ISBN 9789176340967
Min bok är ett recensionsexemplar från Idus förlag och Mari Bister. Tack 💜💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar