söndag 18 april 2021

När allt brister - Helena Kubicek Boye

När de anställda vid Säters rättspsykiatriska klinik ska fira sin tidigare kollega Marie Lindbergs sjuttioårsdag dyker inte hedersgästen upp.  

Dagen efter festen påträffas Marie Lindbergs bil övergiven på en enslig skogsväg. Den nyinflyttade kriminalkommissarien Åke Blom griper snart en misstänkt, men när mannen, som tidigare varit inlagd på rättspsyk, vägrar tala kontaktar polisen psykologen Anna Varga. Hon måste få honom att berätta var Marie Lindberg finns och om hon fortfarande är vid liv.

Mot sin vilja dras Anna Varga djupare in i utredningen. Det visar sig att Marie Lindberg varit anställd vid kliniken redan på sextiotalet, då kliniken gick under namnet Den vita staden bland ortsbefolkningen. Gömmer sig orsaken till Marie Lindbergs försvinnande i det förflutna? Hämtat från Bokfabriken

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare böckerna av Helena så när denna dök upp blev jag väldigt glad.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget ser mystiskt ut och återspeglar handlingen. Textstorleken utmärkt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk och lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Den dagen den kom i brevlådan började jag läsa den, det är något med själva stämningen i boken. Man vet inte vad som kan hända liksom. Lite mystiskt och läskigt. Det gick inte släppa boken.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Det var inga tråkiga ställen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Anna är huvudkaraktären och så har hon en pojkvän som är polis, Johan. De är trevliga karaktärer båda två. En ny polis som kallas för "Blomman" kommer också till i denna bok och hur det går för honom vill man veta mer om.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar och dåtidshistorien fick en att börja googla på Säters gamla mentalsjukhus. En riktigt läskig byggnad. 

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag hoppas verkligen det kommer en fortsättning för jag tycker böckerna blir bättre och bättre.

Sammanfattning.


En riktigt spännande och välskriven deckare och jag får lite kalla kårar när jag läser. Blandningen mellan polisarbete och privatliv är i en perfekt balans och här finns även en dåtidshistoria. Jag hoppas verkligen det blir en fortsättning för jag vill ha mer.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Anna Varga (del 4)
Antal sidor 313
Utgivningsdatum 2021-03-24
Förlag Bokfabriken
Dimensioner 220 x 145 x 28 mm
Vikt 476 g
SAB Hc
ISBN 9789178355723
Min bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, tusen tack.💚💙💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar