lördag 10 april 2021

Sarah Jio - Alla blommor i Paris

När amerikanska Caroline vaknar upp på ett sjukhus i Paris har hon få minnen av sitt förflutna. Först när hon skjutsas hem till sin lägenhet på Rue Cler inser hon att hon lever ett tillbakadraget och ensamt liv i den stora våningen. Hon tycker sig minnas en man och ett barn, men var är de?

Sextio år tidigare, i ett nazistockuperat Paris, försöker unga änkan Céline bygga upp ett liv för sig själv och sin dotter, samtidigt som hon jobbar i sin fars blomsterbutik. Men när en tysk officer får reda på hennes judiska arv kastas hon in i en livsfarlig lek. Och för att rädda sin dotter måste hon offra allt.

När Caroline hittar brev från Céline inser hon att den stora lägenheten döljer stora hemligheter. Kan hon nysta upp husets historia ? samtidigt som hon upptäcker sin egen?

Alla blommor i Paris är en gripande och vacker roman som rör sig mellan nutid och fyrtiotalets Frankrike, och som handlar om krigets mörker, föräldraskapets kamp och spirande förälskelse. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag vann den på Omnible och det är väl en skönlitterär bok.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Snyggt omslag som gjorde en väldigt nyfiken.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Jag tycker det var riktigt bra, kände inte av att det var en översättning.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag är väldigt svag för böcker med en dåtids- och nutidshistoria samt böcker om andra världskriget. Så denna bok passade mig som handen i handsken.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var två kvinnliga huvudkaraktärer, Céline som hör till dåtidshistorien och Caroline som hör till nutidshistorien. Céline blev nog intressantare att följa.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var riktigt bra och jag kände att jag kunde leva mig in i historien.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag kommer inte på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut och hon har skrivit fler böcker dock inga som är översatta.

Sammanfattning.


Nutidshistorien med Caroline som tappat minnet är gripande och väldigt intressant att följa. Men historien om Céline och hennes dotter Cosi i ett Paris som hade ockuperades av nazister är rent hjärtskärande. Den här boken mig fast från första sidan och sedan kan man verkligen inte sluta läsa, en fin och gripande roman. Översätt mer av författaren.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 320
Utgivningsdatum 2021-01-27
Upplaga 1
Förlag Printz
Översättare Maria Store
Originaltitel All the Flowers in Paris
Medarbetare Levahn, Anna (form)
Dimensioner 217 x 143 x 27 mm
Vikt 441 g
SAB Hce
ISBN 9789177713548
Min bok var en vinst från Omnible

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar