tisdag 21 september 2021

Marie-Louise Marc - En enkel resa till Amerika

 Det är 50-tal i Flen och unga Ingrid längtar ut i världen. Jobbet på det lokala konditoriet ger pengar till hyran, men det Ingrid drömmer mest om är att skapa festkläder. Hon lärde sig tidigt att sy, men vet inte hur hon ska förvandla drömmarna till ett yrke.

Tillsammans med sin bästa väninna gör hon en bussresa till Paris för att äta croissanter och dansa, men det dröjer inte länge innan hon möter amerikanen John, som också är där på besök. Attraktionen är omedelbar och Ingrid förälskar sig handlöst.

Några månader senare befinner sig Ingrid på den lyxiga Amerikabåten M/S Stockholm till New York, med en enkelbiljett i handen. John har friat och Ingrid kastas in i en helt ny värld - en värld som inkluderar nya traditioner, relationer och upplevelser. Men vardagen på andra sidan Atlanten är svårare än hon trott och Ingrid slits snart mellan sitt gamla och nya liv. Var hör hon hemma? Allt ställs på sin spets när hon minst anar det.

En enkel till Amerika är en varm och känslostark roman om att kasta loss i livet och att våga följa sitt hjärta. Marie-Louise Marc har tidigare skrivit trilogin om Betty och den omtyckta romanen Juli, juli, halva augusti. Det här är hennes första historiska roman, som är inspirerad av hur hennes egna föräldrar träffades på 50-talet.
Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har gillat allt som författaren har skrivit så jag var väldigt pepp på denna.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är ursnyggt tycker jag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och uppläsning av bästa Gunilla Leining

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte väldigt mycket om boken och hon klarade  det historiska med bravur.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


John var helt klart INTE min favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Superbra beskrivningar.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja,gärna

Sammanfattning.


Vilken bok jag läste nästan den i ett svep, det gick helt enkelt inte att sluta. I boken fick man följa Ingrid som mötte sin "drömprins" i Paris. Efter en tid flyttade hon till Amerika men där blev det nog inte riktigt som hon föreställt sig. Boken är himla bra skriven och man känner verkligen med Ingrid. Missa inte denna bok.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (327.7 MB)
Språk Svenska
Inläsare Gunilla Leining
Utgivningsdatum 2021-09-01
Upplaga 2
Förlag Printz Publishing
ISBN 9789177713975
Min bok lyssnade jag på genom Storytel men jag fick senare boken som e-bok från Printz Publishing. Tack för det.💛🧡💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar