söndag 7 augusti 2022

Agatha Christie - Mordet på prästgården

I charmig brittisk landsbygdsmiljö, i St Mary Mead, hittas kyrkovärden Protheroe, en illa omtyckt man, mördad. Det är kyrkoherden Clemens som finner honom, bara timmar efter att han uttalat orden: Den som mördar Protheroe, skulle göra världen en stor tjänst.

Vid sidan av polisens utredning gör även Miss Marple, bygdens gamla ungmö, egna undersökningar. Hon finner att det inte bara är kyrkoherden, utan hela byn som haft lömska motiv att mörda Protheroe.

Mordet i prästgården utkom för första gången 1930 och blev en av Agatha Christies mest omtyckta och populära böcker. Den nyfikna och klipska amatördetektiven Miss Marple bygger på Christies åldrande släktingar och deras vänner. I den första boken om Miss Marple introduceras hon som en intelligent dam som känner till allt som pågår i byn något som kom att bli ett kärt karaktärsdrag i alla kommande böcker om Miss Marple. Hämtat från Bookmark förlag

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

När Bookmark kommer ut med en ny Christie har jag ögonen på skaft. Det är pusseldeckare av högsta klass.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Nytt omslag och så fint det är, jag hoppas de gör så med fler Christieböcker.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Jag har läst denna en gång innan men inte kom jag ihåg vem som var mördaren.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej,

Vad gillade du med boken?


Jag älskar Christies böcker och denna är en bland de bästa. Jag gillar Miss Marple mer än Poirot.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Inget

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Ja, Miss Marple så klart. Hon är så klurig och missar inte detaljerna.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar dessutom en och annan teckning.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det vill jag verkligen.

Sammanfattning.


Jag bara älskar Agathas deckare men det gäller att ha huvudet på skaft när man läser. För det gäller att hänga med i svängarna och få alla pusselbitarna på plast. Sen är det en hel del personer att hålla i huvudet också och massa titlar, doktorer, överstar och arkeologer för att nämna några. Jag har alltid anteckningsblock till hands när jag läser.
Det är väl de som gör hennes böcker så populära att man själv sitter och försöker lösa mordgåtan. Denna är den först med Miss Marple och jag tycker nog hon fick alldeles för lite utrymme i boken. Det handlade mest om prästen och hans fru Griselda(🐷) men så skedde mordet i prästgården. Jag gillade boken jättemycket och kunde inte sluta läsa, gissade jag rätt, nej, men läsvärd var den.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 291
Utgivningsdatum 2022-05-18
Förlag Bookmark Förlag
Översättare Vanja Lantz
Originaltitel The Murder at the Vicarage
Dimensioner 200 x 140 x 23 mm
Vikt 408 g
SAB Hce
ISBN 9789189393462
Mitt exemplar är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 🤎💜🤎

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar