lördag 27 juli 2024

Mari Jungstedt - Den sista utposten

En sensommarkväll hittas en kvinna ihjälskjuten i ett ödetorp ute vid Petesviken på den sydvästra delen av Gotland.

Dådet sprider skräck bland gotlänningarna och kommissarie Anders Knutas ställs inför ett fall som leder honom till fasansfulla upptäckter långt ute på den idylliska landsbygden.

Samtidigt brottas han med sin nya livssituation, att försöka få ihop det stundande pensionärslivet med rollen som småbarnsförälder. Medan jakten på gärningsmannen pågår planeras fler dåd i det tysta från en avlägsen och otillgänglig del av ön. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst alla Maris böcker i Knutas serien och klart jag måste läsa denna också. Det är en Gotlandsdeckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är taget från slutscenen i boken och är en fyr som finns i verkligheten,

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk och lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det var inget.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker om Mari Jungstedts böcker om Gotland och Knutas. Jag har även gillat henens Malaga serie.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det är många av de gamla karaktärerna men även en del nya och min favorit är fortfarande Knutas.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Varje gång efter man läst böcker om Knutas vill man åka till Gotland och besöka alla platserna.

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag köper alltid Marias böcker för jag tycker hon skriver väldigt bra och jag hoppas verkligen hon kommer med en ny i Malaga serien.

Sammanfattning.


Boken är som vanligt välskriven och genomtänkt, den handlar givetvis om Knutas och hans Karin som nu är mammaledig. Karin har dock lite svårt för att vara mammaledig och vill gärna lägga sig i arbetet. Reportern Johan har lite problem i sin relation med Emma. Vad ska det leda till? Så har Knutas fått ett mord att reda ut och som vanligt får man följa med i arbetet och även följa några andra personer som kanske lever lite farligt. Spännande in till sista sidan.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Anders Knutas (del 18)
Antal sidor 300
Utgivningsdatum 2024-06-03
Förlag Albert Bonniers Förlag
Medarbetare Scheutz, Sofia (form)
Dimensioner 225 x 145 x 26 mm
Vikt 431 g
SAB Hc.01
ISBN 9789100183769
Min bok är inköpt på Bonniers bokklubbar  💛💚💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar