lördag 18 augusti 2012

Åsa Moberg - Vänninorna och jag

Det brukar framhållas att kvinnor har lättare än män att upprätthålla nära vänskapsförhållanden. För män handlar det om att göra saker tillsammans, ställa upp när det gäller och hjälpa varandra praktiskt. För kvinnor är det självklart att nära vänskap också innebär att man berättar om sitt privatliv.

Vad är då väninneskap ett ord som inte ens finns? För att försöka besvara denna stora fråga har Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. Några av väninnorna har funnits med sedan barndomen, andra har tillkommit senare i livet. Vi möter bland andra Märta Tikkanen, Birgitta Stenberg och Amelia Adamo. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Samtalen tar bland annat upp hur väninneskap uppstår och utvecklas, hur det kan tyna bort, vilken roll avund spelar och vad som kan hända i den komplicerade relationen med tre väninnor. Det blir en varm, tankeväckande och mycket personligt hållen diskussion kring vad som binder kvinnor samman. Kopierat ur Bokus
Glitter Graphics | http://www.graphicsgrotto.com/
Vi har en liten bokcirkel och sist kom vi fram till att vi skulle läsa denna bok. Det var definitivt ingen bok jag hade valt själv (vi ska välja varsin gång), och jag har aldrig läst något av Åsa Moberg tidigare. För det första var det enormt irriterande med att texten blandades mellan kursiv och vanlig stil i boken, sedan var helt plötsligt någon text indragen. Om frågorna varit kursiva hade det räckt.Innehållet i boken då, jag tyckte mest det var massa pladder, som om jag skulle sitta och skriva ner vad jag och mina vänner pratade om,(den skulle nog t.om bli intressantare). Nej det var inte en bok för mig,efter 100 sidor slutade jag läsa. BETYG:

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar