lördag 31 augusti 2019

Mareike Krügel - En nästan perfekt dag

Det är en helt vanlig fredag. Katharina navigerar vant i vardagskaoset kring elvaåriga Helli och sjuttonårige Alex, samtidigt som hon försöker vara helt okej med den veckopendlande maken Costas beslut att stanna på en firmafest i Berlin över natten. Men det ingen vet är att Katharina bär på en hemlighet som får tankarna att mala. Blev livet verkligen som hon ville? Vad hände med alla drömmar? En omtumlande relationsroman full av igenkänning, värme, humor och svärta. Hämtat från Albert Bonniers förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag köpte den för vi skulle bokcirkla om den på Bokträffen i Jönköping. På plats var också Johanna Haegerström som är förläggare på Albert Bonniers förlag.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Framsidan är fin och passar boken. Textstorleken är okej. Men det värsta är att det inte är några kapitel, så det blir så himla kompakt när man ska läsa, vilket är tröttsamt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Svårläst dels på grund av den kompakta texten men också att personer slängs in i texten utan någon som helst presentation. Ungefär 20 sidor senare får man reda på vem det är.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Jag förstod inte vad författaren vill med boken.

Vad gillade du med boken?


Det fanns några glimtar som var berörande. Dottern hade ADHD och de avsnitten innehåll lite mer känsla.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Ja, ja och ja. Det mesta i boken känns som pladder utan någon substans så jag höll på att somna några gånger. Säkert hoppade jag över en del eftersom jag halvsov ibland.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Nej, ingen favorit de var bara konstiga.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Svårt att säga eftersom jag nog inte tänkte på det retade mig på så mycket annat.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det var kanske att det var en tysk författare, det läser jag inte så mycket av.

Vad kunde gjort boken bättre?


Kapitel och struktur för det första.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Nej tack.

Sammanfattning.


Kompakt text utan kapitel där personerna slängs in utan presentation, vilket gör att det är svårt att hänga med. Det var så långt ifrån en bok som skulle passa mig, alldeles för mycket pladder om ingenting. Nej, det blev tyvärr rena sömnpillret.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 2
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 267
Utgivningsdatum 2019-05-24
Förlag Albert Bonniers Förlag
Översättare Sofia Lindelöf
Originaltitel Sieh Mich An
Medarbetare Lindeberg, Eva (form)
Dimensioner 212 x 132 x 24 mm
Vikt 385 g
SAB Hce
ISBN 9789100174439
Inköpt på Akademibokhandeln i Jönköping
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

2 kommentarer :

  1. Jag tycker också det är jättejobbigt när det inte finns kapitel! Blir som inga naturliga lägen att pausa.

    SvaraRadera