tisdag 28 november 2023

Tisdagstrion. Vecka 48: Uppväxtskildringar

Tisdag och trio som Ugglan & Boken håller i.
Glasborgen är en ganska skrämmande uppväxtskildring. Idag jobbar hon som journalist.
Även denna är en ganska dyster uppväxtskildring om en flicka som pressas till att skådespela från det hon är liten. Det är mamman som styr det mesta i hennes liv.
Ska jag vara ärlig så kommer jag inte på någon mer ren uppväxtskildring.
Funderade lite på Alla vi Barn i Bullerbyn, men är det en uppväxtskildring?
Men jag får säkert jättebra tips ifrån er idag.

17 kommentarer :

  1. Har lyssnat på Jag är glad att mamma dog. Hemsk uppväxt.

    SvaraRadera
  2. Dessa två har jag inte läst, men jag skulle nog klassa Alla vi barn i Bullerbyn som uppväxtskildring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är väl ganska fin till skillnad mot vissa andra

      Radera
  3. Jag är glad att mamma dog har jag länge velat läsa. Tack för påminnelsen!
    Bokologen

    SvaraRadera
  4. tack för tips, dystra böcker kan vara tungt.

    SvaraRadera
  5. Det var lite knivigt tema idag tycker jag. Jag hade också lite svårt med gränsdragningar.

    SvaraRadera
  6. har läst Glasborgen. tyckte den var väldigt bra men ganska dyster påminnande om Ängeln på sjunde trappsteget

    SvaraRadera
  7. Känner inte igen dina. Bullerbybarnen står ju för den mest idylliska uppväxten tror jag ...

    SvaraRadera
  8. Glasborgen har jag läst. Tack för tips om den andra!

    SvaraRadera
  9. Kände inte till de här, så tack för tips!

    SvaraRadera