måndag 30 december 2019

Kaosutmaning 2020


Kaosutmaningen 2020 går ut på att mellan 1 januari och 31 december 2020 pricka in minst 20 av de 40 punkterna. Varje bok får bara förekomma en gång på listan.

1. Läs en bok med vitt omslag
2. Läs en bok som är en spökhistoria
3. Läs en bok vars författare är från Indien
4. Läs en bok vars författare är från England
5. Läs en bok vars författare är från USA
6. Läs en bok som skriven av en pseudonym
7.Läs en bok som publicerades det året du föddes.
8.Läs en bok vars huvudperson är HBTQ.
9.Läs en bok vars handling baserats på verkliga händelser.
10.Läs en bok som utspelar sig på sommaren.
11.Läs en bok med en blomma på omslaget.
12.Läs en bok som har en färg i titeln.
13.Läs en bok som utspelar sig i det landskap du bor.
14.Läs en lånad bok. (ej biblioteksbok)
15.Läs en bok/författare från Östeuropa/Sydeuropa
16.Läs en bok/författare från Sydamerika.
17.Läs en novell
18.Läs en debutbok utgiven 2020.
19.Läs en bok med en katt på omslaget.
20.Läs en bok som har ett efternamn i titeln.
21.Läs en bok som du har fått i julklapp.
22.Läs en bok vars författare är eller har varit politiker.
23.Läs en bok med kvinnlig huvudperson.
24.Läs en bok där en stor del av handlingen inte utspelar sig på jorden.
25.Läs en bok som djur /magiskt väsen ingår i handlingen i.
26.Läs en klassiker 
27.Läs en påskekrim
28.Läs en bok av din favoritförfattare
29.Läs en bok av en författare du inte har läst av tidigare
30.Läs en bok någon rekommenderat till dig
31.Läs en bok du endast lyssnar på
32.Läs ett seriealbum/grafisk roman/ bild roman (eller vad man ska kalla denna sort av bok)
33.Läs en fackbok
34.Läs en bok som filmatiserats
35.Läs en bok vars omslag i huvudsak är gult
36.Läs en bok med miljötema
37.Läs en bok med en karaktär med samma yrke som du - eller ditt drömyrke
38.Läs en YA-bok
39.Läs en barnbok utgiven i år
40.Läs en bok som innehåller ett verb i titeln

Hojta gärna till om ni vill vara med...🤩

73 kommentarer :

  1. Här kommer några förslag! (men strunta gärna i dem om du tycker de är dåliga :P)

    Läs en bok som publicerades det året du föddes.
    Läs en bok vars huvudperson är HBTQ.
    Läs en bok vars handling baserats på verkliga händelser.
    Läs en bok som utspelar sig på sommaren.
    Läs en bok med en blomma på omslaget.
    Läs en bok som har en färg i titeln.

    SvaraRadera
  2. Kul att hjälpas åt med Kaosutmaningen. Hade lite tanke själv men då jag nu har datorproblem har jag backat. Men pga det var jag lite förslag på vad som skulle kunna ingå så håll till godo att ta fem du tycker passar bra.

    Läs en bok som utspelar sig i det landskap du bor.
    Läs en lånad bok. (ej biblioteksbok)
    Läs en bok/författare från Östeuropa/Sydeuropa
    Läs en bok/författare från Sydamerika.
    Läs en novell
    Läs en bok utomhus.

    Det är vad jag kom på nu kanske återkommer med fler förslag senare.

    SvaraRadera
  3. Stavningen är ju inte som den ska heller när mobilen vill hjälpa till du kan ta dem du tycker verkar bra och inte bara fem.

    SvaraRadera
  4. Läs en debutbok utgiven 2020.
    Läs en bok med en katt på omslaget.
    Läs en bok som har ett efternamn i titeln.
    Läs en bok som du har fått i julklapp.
    Läs en bok vars författare är eller har varit politiker.
    Läs en bok med kvinnlig huvudperson.
    Läs en bok där en stor del av handlingen inte utspelar sig på jorden.

    SvaraRadera
  5. Jag har ju som sagt funderat lite mera (och tidigare) så här kommer flera förslag du får välja ut dem som du tycker blir bäst. Sen kan du ju göra om punkterna så de passar det som du har i åtanke.

    Läs en bok du fått i present (påminner ju lite om Roberts förslag fått i julklapp)
    Läs en bok som djur /magiskt väsen ingår i handlingen i.
    Läs en bok på vers (som tex Brun flicka drömmer av Jacquelin Woodson och Jag är en av Sarah Crosnan)
    Läs en klassiker (passar ju bra efter din helgfråga om klassiker ;)
    Läs en påskekrim
    Läs en bok av din favoritförfattare
    Läs en bok av en författare du inte har läst av tidigare
    Läs en bok någon rekomenderat till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att det står unknown för detta inlägg med det ärCamilla med bloggen Mitt bokintresse som gömmer sig här.
      Nu har jag kommit på två till punkter, men sen får det vara klart från min sida.
      Läs en bok du endast lyssnar på
      Läs ett seriealbum/grafisk roman/ bild roman (eller vad man ska kalla denna sort av bok)

      Radera
  6. Några förslag till:

    Läs en fackbok
    Läs en bok som filmatiserats
    Läs en bok vars omslag i huvudsak är gult
    Läs en bok med miljötema
    Läs en bok nominerad till Nordiska rådets litteraturpris
    Läs en bok med en karaktär med samma yrke som du - eller ditt drömyrke
    Läs en YA-bok
    Läs en bok som utspelar sig bland snö och is
    Läs en bok med en färg i titeln

    SvaraRadera
  7. Läs en barnbok utgiven i år
    Läs en August-nominerad bok
    Läs en bok som en bibliotekarie har rekommenderat
    Läs en bok vars titel börjar på samma bokstav som ditt namn
    Läs en bok skriven av en författare med samma namn som du

    SvaraRadera
  8. Läs en bok som innehåller ett verb i titeln
    Läs en bok som är utgiven före 2000
    Läs en bok av en favoritförfattare

    SvaraRadera
  9. Vad kul! Självklart är jag med, det här är ju min favoritutmaning :)

    SvaraRadera
  10. Kul att du tog tag i det, jag hänger på!

    SvaraRadera
  11. Är sugen på att hänga på men är rädd att ha för många utmaningar så vi får se hur det blir.

    SvaraRadera
  12. Jaaaa!!! Vad roligt att du fick ihop en kaosutmaning! Jag har ingen blogg men jag vill vara med. :) Det blir fjärde eller femte året för mig.

    SvaraRadera
  13. så kul, Mia! jag vill också vara med!

    SvaraRadera
  14. Bra Mia! Självfallet hänger jag på!

    SvaraRadera
  15. Svar
    1. fyrtio är mesta laget:
      http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/12/kaosutmaning-2020.html

      Radera
    2. Ja men du behöver inte göra alla bara 20

      Radera
  16. Kul, jag hänger på! (och ber en stilla bön att jag får till mina egna förslag; vore ju snöpligt annars)

    SvaraRadera
  17. Jag hakar förstås på - bra att det räcker med 20 kaospunkter, 40 kaosiga känns lite mycket.;)

    SvaraRadera
  18. Efter att deltagit i många år och även gett många förslag till årets så måste jag vara med.

    SvaraRadera
  19. För det först Gott Nytt År o jag e också med för vilken gång i ordningen vet jag inte men nu har jag som mål att fullfölja den.
    Näqr du har lite tid över kan du då förklara för mig hur man länkar sitt inlägg o recension på Adlibris jag ser nämligen ditt namn där men jag kommer inte in. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, jag skriver hur du länkar på din blogg.

      Radera
  20. Så kul att du tagit tag i denna utmaning i år! Jag är med :)
    http://www.annasfotnoter.se/kaosutmaning-2020/

    SvaraRadera
  21. Jag är sugen på att att hänga på - får se hur det går :-)

    SvaraRadera
  22. Jag är med! https://boklysten.blogspot.com/2020/01/kaosutmaningen-2020.html

    SvaraRadera
  23. Åh, vad roligt! Jag är självklart på! :D

    https://mittlivsommiimz.wordpress.com/utmaningar/kaosutmaning-2020/

    SvaraRadera
  24. Tror jag även ska hänga på, kan ju inte mer än misslyckas. Men jag vet inte va YA-bok är! Säkert helt självklart när jag får det förklarat.

    SvaraRadera
  25. Jag har ett par funderingar. "Påskekrim", är det en speciell genre, eller räcker det att man läser en deckare under påskveckan? Och "YA-bok", jag vet att förkortningen står för young adult, men hur vet man att en bok faller under den kategorin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska skriva om det idag och tänkte ta upp lite frågor då. Nu har jag inte skrivit alla frågor 🙄

      Radera
  26. Jag är också med även i år. Mitt inlägg finns här:
    http://bokstunder.blogspot.com/2020/01/kaosutmaningen-2020.html

    SvaraRadera
  27. Vilken rolig utmaning. Jag vill absolut vara med. Mitt inlägg finns här:
    https://anniesbokhorna.blogspot.com/2020/01/kaosutmaning-2020.html

    SvaraRadera
  28. Jag är på! Här är mitt inlägg: https://cinnamonbooks.se/2020/01/04/kaosutmaning-2020/

    SvaraRadera
  29. Jag hänger också på! Den bästa årsutmaningen som finns. :)

    SvaraRadera
  30. Jag hoppar på utmaningen, lite sent men bättre sent än aldrig. Uppdaterar på denna sida: https://jmholmstrom.blogspot.com/p/kaosutmaning-2020.html

    SvaraRadera
  31. Hittade precis din blogg och ja, jag är så på den här utmaningen!!

    SvaraRadera
  32. Rolig utmaning, nu är jag klar med mina 40 böcker:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/06/kaosutmaning-2020-klart.html

    SvaraRadera
  33. Min är avklarad. Så skönt, men det har varit jätteroligt. https://nilmasbokhylla.com/2020/01/04/kaosutmaningen-2020/

    SvaraRadera