fredag 1 mars 2013

Bokbloggsjerka 1 – 4 mars

Fredag och dags för Bokbloggsjerka hos Annika, läs mer genom att klicka på namnet.
Veckans fråga är; 

Vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?

Jag skulle vilja läsa historia, då främst om 2:a världskriget, men tyvärr det blir lite väl tråkigt i längden,(ja eller så är det fel på mig).

Denna bok var jag på väg att köpa, men tänk om den är supertrist, nej jag får nog hålla mig till mina romaner med inslag av kriget.
Tipsa mig gärna om bra romaner som handlar lite om 2:a världskriget och de får gärna vara deckare också.
Ha en trevlig fredag, nu ska jag göra mig fin och gå på bokträff.♥

10 kommentarer :

  1. Vägen till Auswitch ha rju varit på tapeten ett tag, så den kanske skulle kunna vara något? Har dock inte läst den själv så kan varken rekommendera eller förvarna :P

    SvaraRadera
  2. Det är svårt med den sortens berättelser. Antingen kan dom vara otroligt bra eller supertorra berättelser.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är jätteintressant att läsa romaner som utspelar sig under andra världskriget, men jag klarar inte mer än en i taget. Det är ju inte så upplyftande läsning, oftast.

    Jag ska se om jag kan hitta några guldkorn åt dig. Återkommer.

    SvaraRadera
  4. Kanske "Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap" av Mary Ann Shaffer? Eller "Molnfri bombnatt" av Vibeke Olsson?

    SvaraRadera
  5. Tid att älska, dags att dö. av Erich Maria Remarque har jag själv stående i bokhyllan men tyvärr inte läst. Den lär väl vara bland dom mest klassiska böckerna om andra världskriget i romanform och säkert läsvärd.
    Sen några historieböcker jag verkligen kan rekommendera som tyvärr inte handlar om andra världskriget är Peter Englunds essäsamlingar Förflutenhetenslandskap-Historiska essäer och Tystnadens historia och andra essäer.
    Han gör små nedslag i historien typ sexualliteten i det Viktorianska England i den första och Finansbubblans historia i den andra. Ungefär 10 olika berättelser i varje bok som är riktigt roliga och underhållande.
    Däremot bör man nog undvika hans tyngre verk om Poltava och trettioåriga kriget om man inte är historienörd som jag.

    SvaraRadera
  6. Nu har jag hittat ett par böcker som jag tyckte väldigt mycket om :)

    Flykten från Sobibor av Richard Rashke handlar om när hundratals fängslade judar gör uppror och flyr från koncentrationslägret.

    Kulpåsen av Joseph Joffo är en självbiografisk roman om en judisk familjs flykt undan nazisterna.

    Herman Wouks böcker i serien Krigets vindar är inte heller fy skam.

    SvaraRadera
  7. Kan hålla med dig där, böcker om andra världskriget lockar mig sällan, det känns som om det mesta redan är sagt.

    SvaraRadera
  8. Historiska romaner har jag också svårt för, men just romaner som utspelar sig under andra världskriget har jag ändå läst en del. Inga krigsromaner dock.

    SvaraRadera
  9. Tack för alla tips, jag får hålla utkik efter dem när jag är på Second Hand.
    Mia

    SvaraRadera
  10. Håller med! Historiska böcker låter så himla spännande på pappret, men jag läser sällan. Bästa boken om andra världskriget jag läst är Molnfri bombnatt, men den är skönlitterär. Och i Wienerwald står träden kvar är en bra "faktabok" som bygger på brev.

    SvaraRadera