lördag 23 mars 2013

Nathan Englander - Novellcirkel - Novell 2

När jag läst den första novellen som jag inte var så förtjust i undrade jag lite var jag gett mig in på. Men novell nr 2 som heter Systerkullar är mycket bättre, den är enligt mitt tycke en kombination av bibeln och Tusen och en natt.
Man vet inte alltid vad man ska tolka in i de olika händelserna är det något annat som menas.
Handlingen sker i olika tidsperioder, den första 1973 när två familjer bosätter sig på de olika kullarna. Man får mest följa Rena vars man och söner ger sig ut i kriget och lämnar henne själv. Hon går då ut och hugger på ett träd, varför frågade jag mig i vår lilla cirkel.
Mia: Jag tycker denna var klart bättre än 1:an, jag gillade den bibliska tonen, dock var jag tvungen att ta en paus och fundera lite. Varför vill hon hugga ner trädet? Hmm..
Det var många olika förslag på varför, vi får väl fråga Englander själv kanske.
Rena får besök av grannen som kommer med sin sjuka dotter, hon är döende.
Då föreslår grannen att Rena ska köpa dottern för att överlista dödsängeln.
Hon köper så dottern och efter ett tag kommer en soldat och grannen och hennes dotter följer med.
Åren går och de båda kullarna växer till städer, Rena förlorar all sina söner.
Då tänker hon på dottern hon köpt..
Jag slutar här för att inte avslöja allt, men kan säga att den var verkligen läsvärd. Intressant och tänkvärd, även om jag kanske inte alltid förstod all symbolik.
Erikas bokprat
och dagarna går
Bibliotekskatten
Fru E.s böcker
En och annan bok
Breakfast book club
Henrik Elstad
Lottens bokblogg
Min bokblogg
Café de la nouvelle

6 kommentarer :

  1. Lustigt hur olika man kan tycka. För mig var den här novellen lite svår. Jag upplevde att jag inte riktigt fattade och det retade mig!

    SvaraRadera
  2. Nej jag fattade inte all symbolik, som att det där med trädet
    Mia

    SvaraRadera
  3. Jag förstod inte heller från början men med hjälp av allas kommentarer och en omläsning kunde jag göra min egen tolkning.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte det var jobbigt att sakna så mycket förståelse, men samtidigt så gillade jag uppbyggnaden och alla lagren.

    SvaraRadera
  5. Bra med alla tips på länkar med ytterligare fakta som vi får när vi novellpratar.

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte inte att den här novellen var svår men jag inser nu i efterhand att jag missade mycket som fanns där p g a okunskap. Tur att vi har varandra! :-)

    SvaraRadera