lördag 16 mars 2013

Vibeke Olsson - Sågspån och eld - Inbunden - Bokcirkelbok

Om jag inte haft kostkarlarna. Då hade Sirkka kunnat bo hos oss, sluppit att bo på fattighuset. Men det går inte, för kostkarlarna. Ingen vill gå kostgång där det finns en lungsjuk.
Om jag slutade med kostkarlarna, blev spånkäring igen.
Då skulle pappa och jag aldrig få varm mat, skulle vi orka ändå?
Inte skulle vi kunna gå kostgång själva, då skulle hela min avlöning ätas upp.
Men för att hjälpa Sirkka.
Vem är jag som offrar en vän för varm mat?
 
Bricken på Svartvik fyller 20 år i sommar. Hon kommer aldrig att bli som alla de andra med sin halva hand, men arbete gör en till en riktig människa, och med kostkarlarna och deras aptit har hon arbete så att det räcker.
Då kommer Berta från kolbacken med nyheter: Natan, han som gav sig av i vredesmod för ett par år sedan han har kommit tillbaka!
 
Sågspån och eld är Vibeke Olssons tredje roman om Bricken Eriksson på Svartviks sågverk utanför Sundsvall. De första två heter Sågverksungen och Bricken på Svartvik. Kopierat från Bokus

Jag tycker Vibeke skriver alldeles förträffligt, med värme och känsla. Hon måste gjort en omfattande research inför böckerna (ja, det ska komma fler). Bara när hon skriver om maten de åt, råggröt, brödsoppa och flott på smörgåsen, man blir inte sugen precis, men det känns så hemtamt. .Det är en del tillbakablickar men för min del som har dåligt minne tycker jag det är helt okey. Bricken får det riktigt tufft, bekymmer efter bekymmer, men hon har ett verkligt go i sig. Så verkar allt lösa sig och sen kommer nästa bekymmer, alkohol. Jag gillar verkligen böckerna om Bricken, underbara romaner med en portion historia i sig. Jag både grät och smålog under tiden jag läste och på ett sätt kände jag igen mig. Men det är en annan historia.
BETYG: 5
Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 367
Förlag: Libris förlag
ISBN: 9789173871600

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar