måndag 13 april 2015

Tematrio - Faktion

Måndag och trött som ett gnu, men ska ta mig igenom Lyrans tematrio med hjälp av kaffe.
Så här skriver hon på bloggen;


Det känns alltid lite trixigt att läsa romaner om verkliga personer; hur mycket är "sant", vad är fiktion? Senaste veckan har jag läst Blonde, som fått inspirera till veckans tema. Berätta om tre texter som blandar verkliga personer/händelser och fiktion!

Jag har också läst Blonde så den tar jag inte som exempel.
Pottungen och även den tidigare boken Barnbruden är helt fantastiska böcker om historiska person som funnits, och även mycket av handlingen stämmer, men sedan är det mesta av historien uppdiktad. Till exempel fanns inte Pottungen utan den lade författare Anna Laestadius Larsson till.
Niceville är en uppdiktad historia men om hur det var i Söderns USA på sextio-talet är sant.
Även denna bok är en helt underbar läsning.
Så tar vi en bok som var en het potatis för ett tag sedan(eller ganska länge sedan), just därför graden av vad som är sant i boken ifrågasatts. Men hur som helst är det riktigt bra läsning,(tyckte jag i alla fall då för ca 15 år sedan)

22 kommentarer :

  1. är det någon riktig person bakom Niceville? Den är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad du menar riktig ,men Stockett hamnade i en rättstvist för av hembiträde som tyckte hon använt sig av hennes personlighet i boken.

      Radera
  2. Gömda är ett intressant exempel. Den framställdes ju först som en helt sann historia, men har senare ändrats till att bygga på en sann historia, vilket ju inte riktigt är samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror hon delvis skrev om den tillsammans med Maria, men jag kan ha fel

      Radera
  3. Barnbruden läste jag för ett tag sen och ska nu skaffa Pottungen också. Niceviolle har jag läst. Jag läste nån av Marklunds böcker som det snackades om men kommer inte ihåg om det var Gömda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog den, var ett himla rabalder.

      Radera
  4. men vilken historisk person handlar Pottungen om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det är många men främst kvinnorna, Karl den 13 tog sig en ung fru från Tyskland, Charlotta, henne handlar det om en hel del. Men även Gustav III och hans son. Nästa bok ska handla mycket om Sophie von Fersen.

      Radera
  5. Niceville är en fantastisk bok! Så rolig och sorglig och viktig.

    SvaraRadera
  6. Både Pottungen och Niceville skall läsas. Gömda läste jag för många år sedan. Oavsett hur mycket som var sant i den boken så var den ändå otroligt gripande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de måste du läsa Lena och jag håller med om Gömda, de var väldigt bra.

      Radera
  7. Gömda har jag läst och jag säger som Lena, oavsett hur mycket som är sant så är den väldigt bra.

    SvaraRadera
  8. Gömda är den enda Lisa Marklund jag läst o den enda i din tematrio dito. Pottungen (o Barnbruden) vill man såklart jättegärna läsa någon gång. Niceville? Får kolla upp den! :)

    SvaraRadera
  9. Barnbruden ligger i min lånehög och väntar på att bli läst, kanske det blir kvällens läsning. Står just nu utan bok ju! Niceville är en fantastisk bok, jag har filmen också här hemma men ännu inte sett den.

    SvaraRadera
  10. Niceville och Barnbruden har jag läst, Pottungen kommer så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den måste du läsa, det kommer en tredje också

      Radera
  11. Jag har inte läst några av dina böcker, men jag är sugen på att läsa både Niceville och Barnbruden.

    SvaraRadera