lördag 31 augusti 2019

Marie Sammeli - Det lilla galleriet i solen

Det lilla galleriet i solen är en berättelse om att börja om på en helt annan plats där inget blir som man förväntat sig. En bok om oväntade vänskapsförhållanden, en ouppfostrad hund, en attraktiv veterinär, en berömd tavla och ett litet galleri i solen…

Julias liv går inte riktigt som hon har tänkt sig, den glimrande karriären i PR-branschen i Stockholm går allt annat än glimrande.
När hennes man Tom kommer hem och berättar att han har fått ett erbjudande om jobb i Kapstaden så finns egentligen inget att fundera på, det är klart de ska åka – hon, Tom och deras son Theo – till äventyret i solen. Om hon nu bara hade varit en äventyrare…
Samtidigt som Julia kämpar för att bygga upp ett nytt liv i Kapstaden inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför är Tom så grinig hela tiden? Grannen, galleristen till Det lilla galleriet, måste hon hacka på henne om varenda småsak? Vad krävs egentligen för att komma med in i gemenskapen på skolan? Skulle inte livet i solen vara mycket lättare? Hämtat från Bladh by Bladh

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick ett mejl och det lät som en bok för mig.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Skitsnygg framsida som talar om att det är feelgood. Bra layout.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Vardagligt och helt normalt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det tycker jag inte.

Vad gillade du med boken?


Allt, från första sidan till sista och jag vet att det kommer en fortsättning. 😁Jag tyckte den var riktigt charmig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Jag blev lite arg på Julia ibland för hon var så himla spak och inte sa ifrån, speciellt i början men hon växte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det var nog att den utspelade sig i Kapstaden.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja och eftersom jag träffade Marie på Bokträffen i Jönköping när hon pratade om sin bok, så vet jag att det kommer en uppföljare.

Sammanfattning.


Det här en riktigt bra feelgood bok som utspelar sig i Kapstaden. Men det är inte bara lull-lull utan lite allvar med. Och sedan blir man så oerhört uppretad på "en viss person" i boken. För mig är det en riktigt mysig bladvändare som lämnar en glad i sinnet med reseplaner till Kapstaden.❤

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 365
Utgivningsdatum 2019-08-15
Förlag Bladh by Bladh
Dimensioner 158 x 232 x 31 mm
Vikt 797 g
SAB Hc
ISBN 9789188917041
Tack till Bladh by Bladh för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar