måndag 17 maj 2021

Viola Ardone - Hoppets tåg

Det är efterkrigstid och nöden är stor i det krigshärjade Syditalien. Napolitanska Antonietta är desperat i kampen för brödfödan och sätter sin sjuårige son Amerigo, tillsammans med tusentals andra barn, på ett tåg mot Bologna. Amerigo hamnar hos den ensamstående Derna, vars svåger Alcide får en avgörande roll i Amerigos liv när han tillverkar en fiol åt honom. Allt är annorlunda i Emilia Romagna - språket, människorna, maten - men Amerigo anpassar sig snabbt till de nya levnadsvillkoren, inte minst tack vare musiken.

Men så en dag har det blivit dags att återvända till Neapel. Amerigo ser med nya ögon på smutsen och fattigdomen i Quartiere Spagnuolo och den olyckliga Antonietta. Han gör det han måste göra för att överleva, smyger ombord på ett tåg som tar honom tillbaka till sin fostermor Derna.

Många år senare när Amerigo återvänder till Neapel som en vuxen man och berömd fiollärare konfronteras han med sitt ursprung och det förflutna. Ska han sträcka ut en hjälpande hand till sin bror, som han själv blivit hjälpt en gång? Hur långt sträcker sig en människas skyldigheter gentemot en annan? Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Denna är nominerad till Årets bok 2021 så jag tänkte försöka läsa eller lyssna på så många som möjligt.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är beklämmande på något vis. Uppläsare Kristofer Kamiyasu gör ett riktigt bra jobb, en väldigt behaglig röst. Emellanåt lite väl behaglig för jag dåsade bort, men inte hans fel är jag är trött. Det var ju bara att backa bandet.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk och bra uppläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Jag tyckte det var väldigt många namn så det var enormt svårt att hänga med och så heter de inte Lisa och Kalle precis.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker boken var bra men den grepp inte tag i mig så mycket som jag trodde.
Om det var för den var lite rörig vet jag inte men jag tyckte inte alls den var så super.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det var väl inga ställen som var tråkiga.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Pojken Amerigo och Derna som tar hand om honom dit han kommer samt hans mamma
Antonietta. Den berättades ju ur pojkens perspektiv så han blev den man kände bäst.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Italien i efterkrigstid med vad det innebär i form av dålig med mat. Speciellt i Neapel i motsats till dit han kommer som barn.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det är få böcker jag läser som handlar om Italien.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag vet inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja dt är möjligt.

Sammanfattning.


En bok skriven ur en pojk perspektiv av efterkrigets Italien där många skickade iväg barnen till norra Italien som inte var så krigshärjade. Det var verkligen intressant läsning/lyssning men den grep inte tag i mig så mycket som jag trodde. Men det är kanske en bok man måste smälta lite. För annars gillar jag böcker som på något vis handlar om 2.a världskriget så denna borde passat mig bra.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (194.4 MB)
Språk Svenska
Inläsare Kristofer Kamiyasu
Utgivningsdatum 2021-02-16
Upplaga 1
Förlag Norstedts
Översättare Johanna Hedenberg
ISBN 9789113098579
Jag lyssnade på min bok genom Storytel 💛💚💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar