tisdag 25 januari 2022

Åsa Öhnell - Ormtatueringens hemlighet

Ett rån på flygplatsen. En tatuering av en orm. En resa som slutar i ett spännande och farligt äventyr ...

Klaras familj är bjudna på bröllop i Marocko och Bella ska få följa med. Dagen innan de ska resa rånas ett växlingskontor på flygplatsen. Polisen tror att rånarna har flytt utomlands.

"Kanske till Marocko" , skojar Bella.

Väl framme på hotellet träffar Klara på några som stämmer precis in på beskrivningen av rånarna. Har Bella haft rätt? Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst tidigare delar av serien och tyckt de varit rysligt bra böcker. Genren är barndeckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är lite mystiskt. Textstorleken större än en vuxenbok men det är inga bilder inuti boken. Den är tänkt till 9-12 åringar.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, och det som var svårt förklarades bra.

Vad gillade du med boken?


Det är precis som en vuxendeckare i uppbyggnad fast här handlar det inte om blodiga mord utan stölder.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Njaa, min bok hade ett stort fel i sig, först trodde jag att jag var snurrig men från sidan 49-64 handlade det om en annan bok men någon som heter Alice och Anton som spelar fotboll. Jag fick ta ner e-boken och läsa de missade sidorna där.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Man gillar ju de här tjejerna och deras familj. Klara är mer försiktig så hon är nog min favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Överlag bra beskrivningar, man kunde känna att man var i ett annat land.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det vill jag verkligen.

Sammanfattning.


En ny bok i serien om Klara och Bella och den är precis lika spännande som en vuxendeckare, fast lite snällare då. Det är ett bra tempo och vi får följa med till ett land kanske inte många besökt, då får vi också lära oss ett och annat. Det är en massa klurigheter innan man kan lista ut alltihopa och sjukt spännande emellanåt. Jag ser verkligen framemot nästa bok i serien. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5

Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Klarabelladeckarna (del 7)
Läsålder 9-12 år
Antal sidor 231
Utgivningsdatum 2021-08-02
Förlag Idus Förlag
Dimensioner 212 x 145 x 18 mm
Vikt 380 g
SAB Hcg
ISBN 9789176342459
Min bok var ett rec.ex från Idus förlag. 💛🧡💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar