torsdag 16 februari 2023

Helgfrågan v. 7

 Enligt PISA undersökningar minskar läslusten hos barn och man kan verkligen spekulera i vad det beror på. När jag var liten så fanns det inte så mycket att välja på som idag så ville man ha lite trevligt läste man böcker.
Min mamma undrade ibland hur det var fatt, jag skrattade nämligen högt till Lotta böckerna.

Hur får vi barnen att börja läsa igen? 
Högläsning tror jag på och det tidigt.

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

4 kommentarer :

  1. äldsta barnbarnen lyssnar på böcker, det utvidgar ordförrådet, de läser även pappersböcker, lånar själva på biblioteket. De yngsta har egen bokhylla, och är glada när man läser med dem.

    SvaraRadera
  2. Jodå, Lotta-böcker läste man ju också med nöje. Kom på att böcker även (förutom egna, skolans, bibliotekens) "ärvdes" av äldre barn som växt ifrån dem, eller så kunde böckerna komma via sommarauktioner (ofta gamla folkskoleböcker från nedlagda skolor), det tyckte man var spännande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ärva Kitty böcker av syrran men se dem gillade jag inte.

      Radera