tisdag 2 juni 2015

Tematrio - Minnesvärda mammor

Igår var det Tematrio, så här skrev Lyrans noblesser.;
Så här dagen efter Mors Dag är väl temat givet - Minnesvärda Mammor. I litteraturen finns ju allt från de bullbakande drömmammorna till skrämmande mardrömsmorsor. Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen!
Tyvärr hittade jag bara hemska mammor i mina böcker, inget bullbak här inte.
Denna bok är ett bland de sorgligaste jag läst och den sitter fortfarande i minnet, hur en mamma kan vara så hemsk förstår jag inte även om hon är alkoholist.
Felicia Feldt har skrivit om sin mamma Anna Wahlgren och i boken skriver hon bland annat att mamma drack mycket var obetänksam med mera. Vad som är sant eller inte är svårt att veta, men som min mor sa. Ingen rök utan eld.
Pojken i boken övergavs av sin mamma och ett gäng vildhundar tar hand om honom.
En riktigt bra bok jag rekommenderar.

18 kommentarer :

  1. Okända mammor för mig, alla tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna Wahlgren trodde jag alla kände, hon har skrivit Barnaboken och varit i tv massvis av gånger.

      Radera
  2. Tre okända mammor här, eller tvåan känner jag till men har inte läst någon av dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej ibland hinner man inte läsa allt man vill.

      Radera
  3. Anna Wahlgrens familj tycks ju vara något dysfunktionell, vilket man aldrig hade kunnat tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej alla trodde så på Anna men kanske var inte allt okey

      Radera
  4. Jag har den första boken i hyllan, den läser jag inte en gång till..hu.

    SvaraRadera
  5. Hundpojken var bra att bli påmind om - den vill jag läsa! Felicia Feldts bok har man blivit nyfiken på efter denna tematrio-omgång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundpojken är superbra, läs den Åsa

      Radera
  6. Felicia Feldts bok låter läsvärd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den, men man får ta allt med en nypa salt tror jag.

      Radera
  7. Det är möjligt att Hundpojken ligger i en påse i ett skåp, i en helt inofficiell hög, men jag vågar inte gå och titta. Då blir ju högen officiell... :)

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst någon av dessa, men blir lite nyfiken på Hundpojken :-)

    SvaraRadera