torsdag 21 januari 2016

Leigh Bardugo - Stormens öga

Alina flyr från Ravka, jagad av det hon gjort och aldrig kan glömma. Tillsammans med Mal försöker hon börja ett nytt liv i ett land på andra sidan havet, men det är svårt för henne att hålla sin kraft gömd och låtsas vara någon annan än Solbringaren.

Skuggmästaren har överlevt och reser sig starkare än någonsin med en ny, skräckinjagande kraft och en plan som hotar att få hela världen att rämna. Alina är den enda som kan stoppa honom. Hon återvänder till Ravka för att rädda sitt land och sitt folk, men i takt med att hennes kraft växer sjunker hon allt djupare ner i en värld av mörk magi och svåra val. Allt närmare Skuggmästaren och allt längre bort från Mal. Till slut måste hon välja mellan sitt land, sin kraft och den kärlek hon inte trodde sig kunna leva utan – eller riskera att slukas av stormen som rasar kring henne. Hämtat från Gilla Böcker

När jag började läsa denna blev jag helt uppslukad, precis som del ett, men av någon konstig anledning så tog jag en paus när jag läst 3/4 delar. Och sedan var det lögn att komma in i boken igen, jag gjorde mina tappra försök. Så bestämde jag mig för nu ska jag läsa klart och efter ett par sidor flöt det på igen. Jag tror anledningen är att den är något seg i mitten av boken och det blir lite mycket "politik"och då tappade jag lite känslan. Jag tycker nog ettan var lite bättre, den var mer spännande och så var det kärlekshistorian mellan Alina och Mal som kryddade det. Men visst är denna också bra och man ser med spänning framemot sista delen i serien. BETYG 4
Fakta 
Författare Leigh Bardugo
Titel Stormens öga
Orig.titel Siege and Storm
Översättare Carina Jansson
Format Danskt band
Sidor 304 s.
ISBN 978-91-86634-76-6
Utgivningsår Sep. 2015
Omslag Louise Bååth, kingisland.se
Kategori Roman 13+
Tack Gilla Böcker för rec.ex.
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar