tisdag 31 juli 2018

Henrik Johansson - Raya

En storm drar in över staden och förseglar bagerifabriken. En våg av vilda strejker sveper över landet. På fabriksgolvet sprider sig oron bland de osäkert anställda, något måste göras. De samlar sig och utmanar såväl fackklubben som företagsledningen.
I stormens öga står en familj.

Raya jobbar som vikarie vid ugnen, den första kvinnan på sin post. Hennes mor förpackar brödet i slutet på linjen. Hennes styvfar är deras chef.

Detta kammarspel utspelar sig under ett dygn och två arbetsnätter där allt ställs på sin spets.

Raya är en bok som tar avstamp i det moderna arbetslivet med sina osäkra anställningar, samtidigt går den att relatera till #metoo-rörelsen och dagens debatt om att inskränka strejkrätten. Men lika mycket är Raya en roman där familj och arbete krockar. Hämtat från Rastlös förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick ett mejl från författaren. Detta är en arbetarroman.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Framsidan är sparsmakad men det gör den så himla fin.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Jag tycker språket flöt på fint.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Det var väl en del termer, kan inte när jag skriver detta komma på vad det var.

Vad gillade du med boken?

Jag är gillar deckare bäst men tyckte denna var otroligt bra. Jösses vad bra han skriver Henrik, tänkte jag. Det var konflikter, lite olyckor och det blev till och med lite spännande mot slutet.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, det vet jag inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Raya var huvudkaraktären och den man tyckte bäst om.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker det var väldigt bra beskrivningar, kunde nästan se maskinerna framför mig och nästan känna doften av nybakt bröd.

Vad var annorlunda med denna boken?

En väldigt bra skriven arbetarroman

Vad kunde gjort boken bättre?

Inget.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja absolut.

Sammanfattning.

En oerhört välskriven arbetarroman som innehåller både lite konflikter mellan arbetare och familjen som jobbar där. Den är dessutom riktigt spännande.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Häftad (Danskt band)
Språk Svenska
Antal sidor 256
Utgivningsdatum 2018-04-04
Upplaga 1
Förlag Rastlös förlag
Medarbetare Kaae, Jakob (red.) / Kaae, Jakob (form)
Dimensioner 195 x 134 x 23 mm
Vikt 391 g
SAB Hc
ISBN 9789198405750

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar