tisdag 18 september 2018

Karin Alfredsson - Vajlett och Rut

Vi har försökt med fri uppfostran. Försökt med sådant som jag har hört att fröken tror på. 

Det är sant. Vajlett tror inte på aga. Hon tror inte heller på att följa bibelorden lika slaviskt som barnen i Granträskåsen är vana vid. Hon vet att det finns föräldrar som tycker att ungarnas nya skolfröken är alltför slapphänt och inte gudfruktig nog. Men hon står på sig, vänjer sig nog vid hur sladdret går. Hon är inte den enda det pratas om. 

Nej, bytelegrafen går även om andra. Till exempel om den nya postfröken och hennes hår. Rut är den enda kvinnan i byn som är kortklippt, kanske för att hon inte är rädd för Guds straff. När Vajlett hör vad barnens mödrar sagt om postfröken är hon tacksam att hon stått emot frestelsen att själv ta fram saxen. 

Ändå har de inte hört allt. Ingen mer än Vajlett och Rut har en aning om känslorna som växer så starkt mellan dem, Gud förbjude ...Hämtat från Bokfabriken

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Den kom som en surprise i brevlådan, tack för det.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Jag är ledsen men omslaget är väl rött och fint men inte så jätteinbjudande.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Bra språk. väldigt lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det tror jag inte.


Vad gillade du med boken?

Det här är verkligen inte min typ av bok jag gillar mer spännande böcker. Men man ska ge allt en chans det brukar jag säga till barnen i skolan. Början var ganska seg, det hände inte så jättemycket, men ju längre in i boken jag kom ju mer växte den.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag tycker som sagt att den var lite seg i början men jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Jag fastnade nog mer för Valjett än Rut, hon kändes mer bräcklig på något vis. Rut var mycket tuffare.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar av personerna, kanske saknade lite miljöbeskrivning från utemiljö.

Vad var annorlunda med denna boken?

Den handlade om kvinnlig kärlek en tid då det inte var accepterat.

Vad kunde gjort boken bättre?

Det kan jag inte komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag gillar verkligen Karins böcker så det kommer jag med all säkerhet göra.

Sammanfattning.

Efter en lite långsam inledning växer boken och handlar dels om lärarinnejobbet på 50-talet och en kärlek som växer mellan de två kvinnorna Rut och Valjett. Den är välskriven och känns väldigt trovärdig.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Utgivningsdatum 2018-08-28
Förlag Bokfabriken
Medarbetare Persson, Maria (form)
Dimensioner 20 x 200 x 150 mm
Vikt 442 g
ISBN 9789176299067
Tack Bokfabriken för Rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar