onsdag 29 januari 2020

Kristina Appelqvist - En giftig skandal

Härmed tillkännages att ett mord kommer att äga rum i Götasalen fredagen den 1 juni klockan 20.00.

Det är många som sätter frukostkaffet i halsen när annonsen dyker upp i lokaltidningen samma morgon som deckarfestivalen om Agatha Christie ska invigas vid Västgöta universitet.

Är det ett skämt eller kanske en annorlunda hyllning till den stora författaren? När en av gästerna faller död ner under kvällens middag blir alla varse att det är blodigt allvar.

En giftig skandal är en spännande och fängslande deckare där Helena Waller och Emma Lundgren hamnar mitt i ett morddrama. Hämtat från Piratförlaget

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

När Kristina skriver något nytt vill jag absolut läsa det med en gång. Hon skriver bästa pusseldeckare á la Agatha Christie.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Skitsnyggt och tidigare böcker är likadana i layouten.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och vardagligt språk.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade det mesta, dels skriver hon pusseldeckare och dessutom handlar det om Agatha Christie. Det kan nästan inte bli bättre, jag var i sjunde himlen när jag läste.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Absolut inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Helena och Emma känner man ganska bra vid det här laget, i denna bok förekom Helena mer.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar både miljö och personer. Extra roligt att Stenstorp nämns där min dotter med fästman och mitt lilla barnbarn bor.

Vad var annorlunda med denna boken?


Himla bra.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingenting

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna.

Sammanfattning.


En superspännande pusseldeckare i bästa Christie-anda som dessutom handlar om Agatha Christie. Jag som älskar Agatha Christie var verkligen i sjunde himlen och det är så himla finurligt gjort. Boken läste jag under Nyårssprinten och det gick i rasande fart kan jag säga. Precis som när det gäller Agatha Christies böcker kunde jag inte heller här räkna ut vem som var mördaren. Här är det underhållning och spänning på hög nivå, missa inte det.

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 358
Utgivningsdatum 2020-01-28
Förlag Piratförlaget
SAB Hc
ISBN 9789164206626
Min bok fick jag som recensionsexemplar från Piratförlaget.😉
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon 

2 kommentarer :