söndag 12 januari 2020

Ewa Klingberg - Sprucket läder och svikna löften

Nyblivna singeln Lollo driver den uppskattade nagelsalongen i Huskvarna. Nostalgitokig som hon är besöker hon motormässan och spanar in den ena veteranbilen efter den andra. En Cadillac med rosa hajfenor och en charmig kyrkvaktmästare får henne att vakna upp ur vardagslunken och se tillvaron i ett nytt ljus.

I Cadillacens spruckna läderklädsel gör hon ett märkligt fynd …

Sprucket läder och svikna löften är en efterlängtad ny del i Ewa Klingbergs populära Huskvarnasvit (den fjärde fristående delen). Vardagen och småstadslivet vävs i berättelsen samman med ödet för en kvinna vars liv utspelar sig under förrförra seklet. Med värme och humor skildras de två världarna där sanningen alltid kommer fram Hämtat från Historiska media.

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ?

Jag har läst de andra i serien och ville självklart läsa denna också. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är klatschigt och överensstämmer väl med innehållet i boken.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar att det är en dåtidshistoria och en nutidshistoria.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det gjorde jag inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Lollo var en av huvudkaraktärerna och hon känns väldigt sympatiskt och lite busig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker det var riktigt bra, kunde se mycket av miljön från förr framför mig.

Vad var annorlunda med denna boken?


Nej, det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna. Mer böcker i Huskvarnasviten.

Sammanfattning.


Jag gillar verkligen Huskvarnasviten, dels får man följa några personer i nutid, här bland annat Lollo som har en nagelsalong. Hon var också med i en av de tidigare böckerna. I alla fall kämpar hon med sin salong för att få den att gå runt och så träffar hon Lars, men mer om det får ni läsa i boken.
Dåtidshistorien handlar om Lydia som jobbar som obetald kökspiga hos en prästfamilj i Sandsjö.
Jag är verkligen förtjust i denna historiska feelgood roman som bjuder på en trevlig lässtund.

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Huskvarnasviten (del 4)
Antal sidor 335
Utgivningsdatum 2019-10-24
Upplaga 1
Förlag Historiska Media
SAB Hc
ISBN 9789175458182
Min bok är ett recensionsexemplar från Historiska media. 💛💚💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar