onsdag 18 november 2020

Amanda Hellberg - Jul i krinolin

En oemotståndlig kärlekshistoria som sprakar av julstämning, godsaker och passion. Här möts "Jane Eyre", "Fröken Frimans krig" och "Chocolat"! December 1870: Den unga fattiga Lovisa Lind ska snart emigrera till Amerika, men först ska hon hjälpa till med konfekten på baron von Drevers spektakulära vinterbal. Förfärat märker hon att den vresige änklingen får hennes frusna hjärta att tina, och attraktionen verkar ömsesidig fastän hon bara är karamellkokerska. Över godsets mörka korridorer svävar både något romantiskt, något sorgset och något kusligt. Medan snön yr och kylan kopplar ett järngrepp om bygden dras Lovisa in i en hisnande karusell av alltmer mystiska hemligheter och omöjlig förälskelse. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Boken är en romancebok och dessutom en historisk sådan. Jag valde att lyssna på den.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag ville egentligen köpa boken på grund av det extremt vackra omslaget, åh så fint. Det lockar verkligen till läsning. Uppläsare Julia Dufvenius passar utmärkt för denna genre.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk och lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte mycket om boken blev ganska snabbt fast i den. Det är en romance och inte feelgood och jag är nog mer för feelgood egentligen. Är verkligen inte förtjust i utdragna sexscener.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


10 minuter sex hoppade jag över, det blev lite långrandigt.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Lovisa var huvudpersonen och det var inte svårt att tycka om henne, däremot fick jag ingen riktigt bild av  baron Valdemar von Drever. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningarna av miljön var bra, kunde se slottet framför mig. Däremot var personerna inte lika tydliga för mig.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag saknade charmen som brukar finnas i dessa böcker, visst är den bra och handlingen är bra, men .....

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja gärna.

Sammanfattning.


Boken med det finaste omslag i jul, en romancebok som jag lyssnade på, jättebra uppläsare. Handlingen var bra och jag fastnade väldigt snabbt i boken, men 10 minuter sex, det hoppade jag över. Så  hade jag en känsla av att jag inte riktigt fick veta allt och jag börjar fundera på om det ska komma en fortsättning, eller så måste jag nickat till emellanåt.
Hur som helst är det en bok väl värda att läsa och att få förflytta sig till 1870 talet är spännande. Och hur stod det till i Mollberga herrgård där baronen bodde? Allt där är verkligen inte som det ska vara.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format
Ljudbok Filformat
Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (191.2 MB) 
Språk Svenska
Inläsare Julia Dufvenius
Utgivningsdatum 2020-10-09
Förlag Bokförlaget Forum
ISBN 9789137158235

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar