tisdag 2 november 2021

Tisdagstrio.Vecka 44: Böcker/författare från mina hemtrakter

Tisdag och denna vecka jobbar jag tre dagar sedan är jag ledig. Nu till Ugglan & Bokens trio. Hemtrakter, vi kan börja där jag är född och spenderade mycket tid när jag var liten.
Vi flyttade till Anderstorp när jag var ett år men hälsade ofta på släkt i Göteborg. Min mormor bodde på Hisingen.
Denna deckare utspelar sig i Göteborg. I min ungdom bodde min kompis i Jönköping där jag också studerade, då bodde jag där.
Så roligt att läsa Fridas böcker för man känner igen sig. Nu är jag Jönköping helt förändrat sedan jag bodde där. Men min dotter gick på Högskola där också.
Det finns faktiskt en bok om det lilla samhälle jag bor i för på 70-talet var det känt över hela världen(nästan). Stora motortävlingar ägde rum här, jag har träffat både Prins Bertil, Niki Lauda och James Hunt och många fler. Det var en riktigt fest när Formel 1 tävlingarna gick.
Utanför vår infart finns denna fina bil, Ronnie Pettersons stall.
Extra spännande att titta in hos er idag.
Jag är ofta och hälsar på hos min dotter som bor i Stenstorp mittemellan Falköping och Skövde, och där finns en deckarförfattare på varje ställe, gissa vilka.👀

26 kommentarer :

  1. Mats Ahlstedt är den enda jag har läst något av, men inte någon av hans nyare böcker. Så Frida Moistos böcker utspelar sig i Jönköping? Då vet jag vad jag ska läsa om jag kommer dit igen 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, verkligen kul att läsa böcker dit man är på väg.

      Radera
  2. trevligt att du nämner Hisingen, vi bor fyra generationer där ❤️

    SvaraRadera
  3. jag har inte läst någon av dina böcker. men Mats Ahlstedt känner jag igen. och Ronnie Petterson. min systerdotter hade en snigel som hon kallade Niki Lauda

    SvaraRadera
  4. Napalm är ett ord som skapar obehag. Vem minns väl inte den nakna, gråtande flickan på en byväg i Vietnam. Amerikanerna hade bombat med napalm och hon träffades.

    SvaraRadera
  5. Nä, det kan jag tyvärr inte gissa. Och ingen av de här tre böckerna har jag läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Läst ett par böcker av Mats Ahlstedt, Frida Moistos böcker känner jag inte till. Spännande tema detta. Anderstorp hamnade verkligen på kartan med motortävlingarna, minns det dock vagt, var ju bara barnet på 70-talet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tonåringar så jag var ute en hel del.

      Radera
  7. Åh, jag var jättekär i Ronnie Petterson när jag var barn och grät så det skvalade när han körde ihjäl sig.

    SvaraRadera
  8. Öga för öga tror jag att jag har läst för några år sedan.

    SvaraRadera
  9. Öga för öga tand för tand vill jag läsa!

    SvaraRadera
  10. Har läst en bok av Mats Ahlstedt men har fler i hyllan.

    SvaraRadera
  11. Har inte läst någon av dina böcker. Men de två första är jag nyfiken på,

    SvaraRadera
  12. Jag känner inte igen någon av dina författare.

    SvaraRadera
  13. Kul att du bjöd på en liten resa mellan platser du bott på! :-) Mats Ahlstedt känner jag igen, men jag har aldrig läst någon av hans böcker.

    SvaraRadera