lördag 18 december 2021

Maria Trolle - Den vita hinden

Myras lillebror Sparv är spårlöst försvunnen. När Myra sitter och spejar efter honom i toppen av ett träd kan hon inte sluta tänka på farmor, som också försvann utan något spår. Gåtfulla farmor som med flöjten och musiken öppnade upp världen med sina toner.

Saknaden efter sin lillebror och farmor blir till slut för stark och Myra känner att hon måste göra något. Hon ska ställa allt till rätta. För är det någon som kan hitta Sparv och lösa mysteriet bakom farmors försvinnande så är det hon.

Men först måste hon gå längre än någon annan i byn har gjort förut, in i skogen och ut på ett äventyr fullt av överraskande möten och mystiska ledtrådar.

Den vita hinden är en berättelse för 3–6 år om modet att lita på sin egen övertygelse och upptäcka nya sidor av sig själv. Det är också en berättelse om saknad där den populära Maria Trolle med hjälp av sitt unika och vackra bildspråk visar att slutet av en historia kan innebära början på ett nytt äventyr. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick det nog i någon slags nyhetsbrev tror jag. Genren är barnbok 3-6 år.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag vet inte om ni är bekanta med Maria Trolles målarböcker men i så fall vet ni nog hur fina illustrationerna i denna bok är. Jättevackra och färggranna sjukt imponerad.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


De enormt fina illustrationerna får se om jag kan använda dem i min bildundervisning som inspiration.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Myra som ska leta rätt på sin lillebror Kotte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra men de fina illustrationerna var pricken över i:et

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag kommer inte på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja mycket gärna, hoppas det blir en ny om Måndalen.

Sammanfattning.


Det finns många barnböcker idag som ska "lära" barnen något(inget fel i det). Men detta var en ren saga som man läser för nöjets skull. Så tror jag barnen kan titta länge på de fina illustrationerna för rätt som det är dyker det upp något du inte sett förut. Perfekt bok att ha som högläsning på förskolan. Bara plus i betyg från mig.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Sagor från Måndalen
Läsålder 3-6 år
Utgivningsdatum 2021-11-01
Förlag Bookmark Förlag
Illustratör/Fotograf Maria Trolle
Dimensioner 256 x 216 x 8 mm
Vikt 364 g
SAB Hcf
ISBN 9789189298392
Tack till Bookmark förlag för rec.ex 💛🧡💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar