lördag 8 juni 2024

Linda Ståhl - Syndaren ska vakna.

Hemmafrun Yvonne Tengbom försvinner spårlöst från sitt hem i Höllviken. Reub Thelander, ny på sin post som kriminalchef, tar sig an fallet tillsammans med höggravida kollegan Estrid Berg. De hittar snart tecken på att allt inte är som det ska: Yvonne tycks inte ha levt det stillsamma familjeliv som alla runt henne trott.

Den kontroversiella författaren Alex Carsén befinner sig i Stockholm när hon läser om försvinnandet. Trots att fallet inte verkar ha någon koppling till tematiken i hennes böcker, som gör henne till en ständig måltavla för hot och hat, kan hon inte släppa det.

I Linda Ståhls deckardebut finns ett dynamiskt persongalleri, ett oemotståndligt driv och ett psykologiskt djup. Syndaren ska vakna är första delen i en deckarserie om den normbrytande kriminalchefen Reub Thelander och kollegorna vid Vellingepolisen. Hämtat från Storytel

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Linda ska komma till Bokprat i Jönköping, därför tänkte jag att jag skulle läsa hennes bok. Tyvärr började jag samma dag så jag hann inte bilda mig en uppfattning. Men det kanske var bra för då fick jag en hel del bakgrund.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är okej, det verkar finnas två omslag till denna.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk och uppläsningen är super, hon gör verkligen boken rättvisa Maria Lyckow.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det var inget.

Vad gillade du med boken?


Det är alltid kul med nya böcker och lära känna nya karaktärer.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Jag tycker inte jag lärt känna karaktärerna tillräckligt och Reub är man speciellt nyfiken på. Hens barndom verkar var upphov till många frågor.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar och jag skulle verkligen vilja besöka Höllaviken

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingenting

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det vill jag verkligen.

Sammanfattning.


Persongalleriet är intressant och jag vill nog lära känna personerna lite mer, vilket jag hoppas få göra i de nästföljande böckerna. Men det jag framförallt gillar med boken är historien, den är så spännande och jag kan inte sluta lyssna på boken. Det är just hur allt sakta men säkert kommer närmare sanningen och slutet är bra. Säcken knöts ihop på ett bra sätt. Att detta är en debut är svårt att tro. Jag vill läsa mer.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (336.9 MB)
Språk Svenska
Serie Höllviken-deckare (del 1)
Inläsare Maria Lyckow
Utgivningsdatum 2021-04-29
Upplaga 1
Förlag Norstedts
ISBN 9789113111803
Min bok är en ljudbok från Storytel 💚💙💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar